Tempelhanger van Chinese munten en houtsnijwerk

Voor het tempelfeest wordt de tempel aangekleed met voorwerpen van munten en ‘kleding’ in de vorm van doeken. Hierop staan vaak afbeeldingen uit de goden- en heldenverhalen van het hindoeïsme. Een schrijn heeft dezelfde verticale driedeling als de kosmos en de mens. Daarom worden de doeken rond de daklijst en de voorwerpen van munten die hieraan hangen soms geassocieerd met een hoofddoek en oorsieraden, en de doek die rond de sokkel wordt gewikkeld met een heupdoek. <BR> Deze tempelhanger heeft houtsnijwerk aan de bovenkant waaraan Chinese munten hangen. De Chinese munten, 'kepeng', zijn in groten getale op Bali terecht gekomen door een Deense handelaar, Mads Lange. Hij vestigde zich in 1939 op Zuid-Bali en had veel Chinese handelsconnecties. Hierdoor werd hij een van de grootste leveranciers van de Chinese koperen munten, die binnen Bali het belangrijkste betaalmiddel waren. (Vickers 1997: 47)

Tempelhanger van Chinese munten en houtsnijwerk

Voor het tempelfeest wordt de tempel aangekleed met voorwerpen van munten en ‘kleding’ in de vorm van doeken. Hierop staan vaak afbeeldingen uit de goden- en heldenverhalen van het hindoeïsme. Een schrijn heeft dezelfde verticale driedeling als de kosmos en de mens. Daarom worden de doeken rond de daklijst en de voorwerpen van munten die hieraan hangen soms geassocieerd met een hoofddoek en oorsieraden, en de doek die rond de sokkel wordt gewikkeld met een heupdoek. <BR> Deze tempelhanger heeft houtsnijwerk aan de bovenkant waaraan Chinese munten hangen. De Chinese munten, 'kepeng', zijn in groten getale op Bali terecht gekomen door een Deense handelaar, Mads Lange. Hij vestigde zich in 1939 op Zuid-Bali en had veel Chinese handelsconnecties. Hierdoor werd hij een van de grootste leveranciers van de Chinese koperen munten, die binnen Bali het belangrijkste betaalmiddel waren. (Vickers 1997: 47)