Beker

De bovenste voorstelling op de kero laat de traditionele Andes dualiteit zien: mannen in korte tunieken en vrouwen in lange jurken. <BR> De man speelt op een gitaar (Spaans instrument) en de vrouw heeft een ongeïdentificeerd voorwerp vast. Tussen hen in staan afgebeeld een papegaai en een bloem. De scène die tweemaal voorkomt wordt tweemaal gescheiden door een vrouw die op een poemakop staat. In haar linkerhand houdt ze een peper vast in haar rechter een bloem, Ñucchu. De poemakop is een Incasymbool voor een waterbron en de gekleurde band die uit de bron komt is de regenboog. Beide zijn een symbool voor vruchtbaarheid. De witte stippen tussen de figuren kunnen regen voorstellen.<BR> <BR> De vierkante motieven (tocapus) onder de voorstelling zijn zoals de decoratie op Inca kleding. Onderlangs zijn bloemen geschilderd, de Chiwanway.<BR>

Beker

De bovenste voorstelling op de kero laat de traditionele Andes dualiteit zien: mannen in korte tunieken en vrouwen in lange jurken. <BR> De man speelt op een gitaar (Spaans instrument) en de vrouw heeft een ongeïdentificeerd voorwerp vast. Tussen hen in staan afgebeeld een papegaai en een bloem. De scène die tweemaal voorkomt wordt tweemaal gescheiden door een vrouw die op een poemakop staat. In haar linkerhand houdt ze een peper vast in haar rechter een bloem, Ñucchu. De poemakop is een Incasymbool voor een waterbron en de gekleurde band die uit de bron komt is de regenboog. Beide zijn een symbool voor vruchtbaarheid. De witte stippen tussen de figuren kunnen regen voorstellen.<BR> <BR> De vierkante motieven (tocapus) onder de voorstelling zijn zoals de decoratie op Inca kleding. Onderlangs zijn bloemen geschilderd, de Chiwanway.<BR>