Miniatuurschildering met de graftombe van Sa'di

Een menigte bij de graftombe van de Perzische dichter Sa'di (1210-1291/1292 AD) in Shiraz. De miniatuurschildering verbeeldt hoe, drie eeuwen na de dood van de dichter, zijn graf een bedevaartsoord is geworden. Het tafereel speelt zich af in een khanqah, een gebouw waar islamitische mystici ofwel soefi's bijeenkomen. Op de binnenplaats dansen soefi's rondom een cipres, een symbolische levensboom, bij wijze van meditatie (dhikr). Mannen en vrouwen kijken toe vanuit de ramen. De in het wit geklede vrouwen dragen rouwgewaden. Enkele mannen omhelsen elkaar. In het doorkijkje bovenin is een man te zien die het graf van Sa'di aanraakt.<BR> <BR> De khanqah is afgebeeld als een gebouw met meerdere verdiepingen. Uit beschrijvingen van reizigers blijkt dat in de 16e eeuw het graf van Sa'di zich daadwerkelijk in zo'n gebouw bevond, in de 17e eeuw is dit verwoest (Uluç 1999: 334). In de 18e eeuw werd op dezelfde plaats een nieuw mausoleum gebouwd (zie TM-60028451). Het huidige mausoleum werd tussen 1950 en 1952 gebouwd. <BR> <BR> Deze pagina met afbeelding is losgesneden uit een handschrift; zulke illustraties waren gewoonlijk onderdeel van handschriften van Sa'di’s werken (Uluç 1999). Naast deze afbeelding bevond zich dan een tweede afbeelding van een gebouw nabij het graf, met een vijver waarin mensen zich baadden. Luxeuze handschriften zoals deze werden in Shiraz vervaardigd in de periode 1570-1590, toen de Zu'lqadir gouverneurs aan de macht waren. Nadat de laatste machtige Zu'lqadir gouverneur in 1590 was vermoord nam de kwaliteit van de productie binnen enkele jaren snel af (Uluç 2000). De handschriften werden gekocht door clientèle die verbonden was aan de Safavidische en Ottomaanse hoven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR>

Miniatuurschildering met de graftombe van Sa'di

Een menigte bij de graftombe van de Perzische dichter Sa'di (1210-1291/1292 AD) in Shiraz. De miniatuurschildering verbeeldt hoe, drie eeuwen na de dood van de dichter, zijn graf een bedevaartsoord is geworden. Het tafereel speelt zich af in een khanqah, een gebouw waar islamitische mystici ofwel soefi's bijeenkomen. Op de binnenplaats dansen soefi's rondom een cipres, een symbolische levensboom, bij wijze van meditatie (dhikr). Mannen en vrouwen kijken toe vanuit de ramen. De in het wit geklede vrouwen dragen rouwgewaden. Enkele mannen omhelsen elkaar. In het doorkijkje bovenin is een man te zien die het graf van Sa'di aanraakt.<BR> <BR> De khanqah is afgebeeld als een gebouw met meerdere verdiepingen. Uit beschrijvingen van reizigers blijkt dat in de 16e eeuw het graf van Sa'di zich daadwerkelijk in zo'n gebouw bevond, in de 17e eeuw is dit verwoest (Uluç 1999: 334). In de 18e eeuw werd op dezelfde plaats een nieuw mausoleum gebouwd (zie TM-60028451). Het huidige mausoleum werd tussen 1950 en 1952 gebouwd. <BR> <BR> Deze pagina met afbeelding is losgesneden uit een handschrift; zulke illustraties waren gewoonlijk onderdeel van handschriften van Sa'di’s werken (Uluç 1999). Naast deze afbeelding bevond zich dan een tweede afbeelding van een gebouw nabij het graf, met een vijver waarin mensen zich baadden. Luxeuze handschriften zoals deze werden in Shiraz vervaardigd in de periode 1570-1590, toen de Zu'lqadir gouverneurs aan de macht waren. Nadat de laatste machtige Zu'lqadir gouverneur in 1590 was vermoord nam de kwaliteit van de productie binnen enkele jaren snel af (Uluç 2000). De handschriften werden gekocht door clientèle die verbonden was aan de Safavidische en Ottomaanse hoven.<BR> <BR> <BR> <BR> <BR>