Neussieraad

De Asmat droegen, net als veel andere Papua- volkeren sieraden door hun neus, niet alleen bij ceremoniële gelegenheden, maar ook in het alledaagse leven. De versierselen bevestigden hun status als krijger, koppensneller of jager. Er zijn twee soorten neussieraden: die van schelp met gekrulde vorm – af en toe ook gedragen als borstsieraad – en die van been met een langwerpige vorm.<BR> <BR> [DE] gestileerde bidsprinkhaan<BR> De Asmat dragen, net als veel andere Papua- volkeren veel sieraden door hun neus. Op heel jonge leeftijd wordt het neustussenschot doorboord met behulp van een dunne houten pen waarna steeds grotere voorwerpen in het gat worden geplaatst om deze te vergroten. Het doorboren van het neustussenschot was voor jongens een belangrijke stap naar volwassenheid. Dergelijke ornamenten werden van varkens-, casuaris-, of mensenbeen gemaakt. De maker gebruikte altijd vers been omdat het anders te hard was om te snijden. Het merg werd verwijderd door middel van een pijlenschacht.

Neussieraad

De Asmat droegen, net als veel andere Papua- volkeren sieraden door hun neus, niet alleen bij ceremoniële gelegenheden, maar ook in het alledaagse leven. De versierselen bevestigden hun status als krijger, koppensneller of jager. Er zijn twee soorten neussieraden: die van schelp met gekrulde vorm – af en toe ook gedragen als borstsieraad – en die van been met een langwerpige vorm.<BR> <BR> [DE] gestileerde bidsprinkhaan<BR> De Asmat dragen, net als veel andere Papua- volkeren veel sieraden door hun neus. Op heel jonge leeftijd wordt het neustussenschot doorboord met behulp van een dunne houten pen waarna steeds grotere voorwerpen in het gat worden geplaatst om deze te vergroten. Het doorboren van het neustussenschot was voor jongens een belangrijke stap naar volwassenheid. Dergelijke ornamenten werden van varkens-, casuaris-, of mensenbeen gemaakt. De maker gebruikte altijd vers been omdat het anders te hard was om te snijden. Het merg werd verwijderd door middel van een pijlenschacht.