Houten voorstelling van een vrouw met kind op de rug

De vrouw heeft enige, regelmatig aangebrachte, putjes in beide wangen. Dit lijkt sterk op de gezichtstatoeage van de Yoruba: drie vertikale onderbroken lijnen. Volgens de legende zouden deze de afdrukken zijn van de panterklauw (Segy: 1975).<BR> Waarschijnlijk is deze voorstelling voor de toeristenmarkt vervaardigd. De figuur en het voetstuk zijn uit één stuk hout gesneden. Daarna is alles, behalve het voetstuk, polychroom geschilderd.<BR> <BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.

Houten voorstelling van een vrouw met kind op de rug

De vrouw heeft enige, regelmatig aangebrachte, putjes in beide wangen. Dit lijkt sterk op de gezichtstatoeage van de Yoruba: drie vertikale onderbroken lijnen. Volgens de legende zouden deze de afdrukken zijn van de panterklauw (Segy: 1975).<BR> Waarschijnlijk is deze voorstelling voor de toeristenmarkt vervaardigd. De figuur en het voetstuk zijn uit één stuk hout gesneden. Daarna is alles, behalve het voetstuk, polychroom geschilderd.<BR> <BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.