Houten voorstelling van de Oba

De Oba staat aan het hoofd van alle Yoruba gemeenschappen van Nigeria. Hij is hier afgebeeld met de waardigheidstekens die behoren bij zijn ambt: de stoel, de staf en het hoofddeksel. <BR> Waarschijnlijk is deze voorstelling voor de toeristenmarkt vervaardigd. Een indicatie hiervoor is de titel die het beeld heeft meegekregen, een Yoruba zou aan de waardigheidstekenen al direct zien dat we hier met een Oba te maken hebben, een toerist echter niet. Het past ook in de gewoonte om objecten voor de toeristen bedoeld een titel mee te geven zodat ze 'zien' wat het voorstelt en het hen eerder in de verleiding brengt het aan te schaffen (de zgn. herkenbaarheid).<BR> De Oba en het voetstuk zijn uit één stuk hout gesneden. Het hoofddeksel en de staf zijn afzonderlijk gesneden. Daarna is alles, behalve het voetstuk, polychroom geschilderd.<BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.

Houten voorstelling van de Oba

De Oba staat aan het hoofd van alle Yoruba gemeenschappen van Nigeria. Hij is hier afgebeeld met de waardigheidstekens die behoren bij zijn ambt: de stoel, de staf en het hoofddeksel. <BR> Waarschijnlijk is deze voorstelling voor de toeristenmarkt vervaardigd. Een indicatie hiervoor is de titel die het beeld heeft meegekregen, een Yoruba zou aan de waardigheidstekenen al direct zien dat we hier met een Oba te maken hebben, een toerist echter niet. Het past ook in de gewoonte om objecten voor de toeristen bedoeld een titel mee te geven zodat ze 'zien' wat het voorstelt en het hen eerder in de verleiding brengt het aan te schaffen (de zgn. herkenbaarheid).<BR> De Oba en het voetstuk zijn uit één stuk hout gesneden. Het hoofddeksel en de staf zijn afzonderlijk gesneden. Daarna is alles, behalve het voetstuk, polychroom geschilderd.<BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.