Indo-Javaans stenen beeld van Ganesha, de god met de olifantskop

Beeld van Ganesha.<BR> <BR> In de hand van de rechterachterarm zit een bidsnoer; in de hand van de linkerachterarm niet een van de normale attributen maar een kudi-achtig wapen, hetgeen vrij uniek is. De rechtervoorhand heeft de afgebroken olifantstand vast, terwijl de andere hand een bakje vasthoudt waarin de slurf rust.<BR> <BR> Over de gebroken slagtand bestaat een mythe. Ganesha schreef het door Vyasa gedicteerde Mahabharata epos op. In die tijd bestond er nog geen papier en daarom kerfde hij met een rietpen de letters in palmblad. Omdat de pen steeds knapte brak hij zijn veel sterkere ivoren slagtand af om mee te schrijven. <BR> <BR> Op Java zijn zeer veel beelden van steen en brons gevonden van Ganesha hetgeen wijst op een onmiskenbare populariteit in de Indo-Javaanse periode (8ste - 16de eeuw) en met name in de Midden-Javaanse tijd (ca. 730-930 nC). Stenen beelden stonden veelal op wegkruisingen en voor ravijnen, om de reiziger de goede weg te wijzen. Dit spoort met Ganesha die geassocieerd wordt met kennis, wijsheid en het vermijden en opruimen van obstakels.<BR> <BR> Dit beeld is afkomstig uit de kraton (hof van Solo (Surakarta) en werd door de Susuhunan (vorst) als geschenk gegeven aan een Nederlandse man.

Indo-Javaans stenen beeld van Ganesha, de god met de olifantskop

Beeld van Ganesha.<BR> <BR> In de hand van de rechterachterarm zit een bidsnoer; in de hand van de linkerachterarm niet een van de normale attributen maar een kudi-achtig wapen, hetgeen vrij uniek is. De rechtervoorhand heeft de afgebroken olifantstand vast, terwijl de andere hand een bakje vasthoudt waarin de slurf rust.<BR> <BR> Over de gebroken slagtand bestaat een mythe. Ganesha schreef het door Vyasa gedicteerde Mahabharata epos op. In die tijd bestond er nog geen papier en daarom kerfde hij met een rietpen de letters in palmblad. Omdat de pen steeds knapte brak hij zijn veel sterkere ivoren slagtand af om mee te schrijven. <BR> <BR> Op Java zijn zeer veel beelden van steen en brons gevonden van Ganesha hetgeen wijst op een onmiskenbare populariteit in de Indo-Javaanse periode (8ste - 16de eeuw) en met name in de Midden-Javaanse tijd (ca. 730-930 nC). Stenen beelden stonden veelal op wegkruisingen en voor ravijnen, om de reiziger de goede weg te wijzen. Dit spoort met Ganesha die geassocieerd wordt met kennis, wijsheid en het vermijden en opruimen van obstakels.<BR> <BR> Dit beeld is afkomstig uit de kraton (hof van Solo (Surakarta) en werd door de Susuhunan (vorst) als geschenk gegeven aan een Nederlandse man.