Korthalsluit met vier snaren

Deze gestreken korthalsluit heeft 4 snaren. Het instrument is uit 1 stuk hout gesneden en de onderste helpft van de uitgeholde klankkast is afgedekt met geitenleer. Met de 4 grote stemknoppen worden de snaren gestemd. De strijkstok bestaat uit een bamboelatje met daaraan paardeharen bevestigd waarmee de snaren worden aangestreken. Tijdens het spelen moet de speler de paardeharen met enkele vingers aanspannen om klank te produceren bij het aanstrijken van de snaren.<BR> <BR> In Nepal slaat de term sarangi op 2 categorieen van strijkluiten: de eerste wordt gebruikt door 'gaine' zingende musici en de tweede wordt gebruikt door badi musici (Sadie 1984: 296). Onderhavig instrument is een voorbeeld van de eerste categorie (zie zettel). Deze variant van de sarangi heeft altijd 4 snaren van darm, nylon of metaal terwijl de rest van de vorm lokaal varieert (Sadie 1984: 296).<BR> De sarangi speler zit in kleermakerszit en houdt het instrument verticaal waarbij het steunt op de benen en de linkerschouder. De vingernagels van de rechterhand worden gebruikt om de snaren te stoppen en om ze in te drukken om een hogere toon te krijgen. De strijkstok wordt in de rechterhand gehouden waarbij de handpalm naar boven is gekeerd (Sadie 1984: 295).<BR> Dit type sarangi wordt uitsluitend door mannen van de 'gaine' kaste bespeeld en wordt gebruikt voor de begeleiding van zang en dans (Sadie 1984: 296).

Korthalsluit met vier snaren

Deze gestreken korthalsluit heeft 4 snaren. Het instrument is uit 1 stuk hout gesneden en de onderste helpft van de uitgeholde klankkast is afgedekt met geitenleer. Met de 4 grote stemknoppen worden de snaren gestemd. De strijkstok bestaat uit een bamboelatje met daaraan paardeharen bevestigd waarmee de snaren worden aangestreken. Tijdens het spelen moet de speler de paardeharen met enkele vingers aanspannen om klank te produceren bij het aanstrijken van de snaren.<BR> <BR> In Nepal slaat de term sarangi op 2 categorieen van strijkluiten: de eerste wordt gebruikt door 'gaine' zingende musici en de tweede wordt gebruikt door badi musici (Sadie 1984: 296). Onderhavig instrument is een voorbeeld van de eerste categorie (zie zettel). Deze variant van de sarangi heeft altijd 4 snaren van darm, nylon of metaal terwijl de rest van de vorm lokaal varieert (Sadie 1984: 296).<BR> De sarangi speler zit in kleermakerszit en houdt het instrument verticaal waarbij het steunt op de benen en de linkerschouder. De vingernagels van de rechterhand worden gebruikt om de snaren te stoppen en om ze in te drukken om een hogere toon te krijgen. De strijkstok wordt in de rechterhand gehouden waarbij de handpalm naar boven is gekeerd (Sadie 1984: 295).<BR> Dit type sarangi wordt uitsluitend door mannen van de 'gaine' kaste bespeeld en wordt gebruikt voor de begeleiding van zang en dans (Sadie 1984: 296).