Metalen figuur van een zittende man met pijp

De metalen figuur kan gerekend worden tot het genre van 'de bronzen', in metaal weergegeven scènes, die zijn oorsprong vind in Ouagadougou (zie 4325-14). Ze worden meestal op bestelling gemaakt en dit type beeldjes worden vaak aan toeristen verkocht, populaire figuren zijn o.a. de scènes uit het dagelijks leven, maskers en dieren.<BR> De figuren zijn tevens in de buurlanden van Burkina Faso te vinden, dit exemplaar komt waarschijnlijk uit het Zuidwesten van Nigeria. Dit is op grond van de muziekinstrumenten die verschillende figuren uit deze serie bespelen en een vergelijking met afbeeldingen van muziekinstrumenten in de literatuur vastgesteld. <BR> Daar de herkomst echter niet geheel vast staat zou de figuur ook uit de Bobo regio van Burkina Faso kunnen komen, dit omdat het kenmerk van de aldaar vervaardigde figuren is dat ze met olie zwart gemaakt worden. De bronzen uit Ouagadougou zijn ook in heel West-Afrika befaamd. Zij worden in deze regio vaak doorverkocht via Mossi, Hausa en Djoula handelaren. Toeristen brengen ze mee naar het Westen en Afrikaanse kunst galerieën bieden ze hier te koop aan.<BR> In Burkina Faso (Ouagadougou) vind ook het beschilderen van de 'bronzen' zijn oorsprong. Hoskins en Charbonneau (1976: 48) maken melding van een pottenbakker, Joseph Badoua, die begin negentiende eeuw experimenteerde met figuren in was en deze aan de bronsgieters gaf. Na het gieten kreeg hij ze terug en beschilderde hen net als de aardewerk figuren. <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Voor het vervaardigen van dit type figuren gebruikt men de 'lost wax' oftewel 'la cire perdue' methode. Het gewenste figuur wordt eerst in was gemodelleerd. Daarna wordt de wassen figuur voorzichtig omhuld met een mal van klei waarbij men er voor zorgt dat de klei goed aansluit bij elk detail van het figuur. De kleimodellen worden vervolgens te drogen gelegd. Pas wanneer ze goed hard zijn wordt een vuur gestookt waarmee de mallen worden verhit zodat de was van binnen smelt. Deze wordt er uit gegoten en opgevangen voor hergebruik (de was gaat dus niet geheel verloren, zoals de techniek suggereert). De mallen gaan weer terug op het vuur om de klei te bakken, wanneer ze mooi wit van kleur zijn, zijn ze klaar voor gebruik.<BR> In een ondergrondse oven van klei wordt een apart vuur aangelegd. Hierin worden metalen voorwerpen omgesmolten. Men kan o.a. mislukte bronzen figuren, armbanden, munten, koperdraad, aluminium, badkamerkranen, schroeven, onderdelen van motoren, etc. gebruiken. Dit alles is op de lokale markt te koop. De figuren heten dan wel 'bronzen', maar ze bestaan nooit uit puur brons. Ze zijn een mengsel van verschillende metaalsoorten. Blaasbalgen van geitenhuid worden gebruikt om het vuur in de oven tot meer dan 1000oC aan te wakkeren. Toch duurt het ongeveer twee uren voordat het metaal geheel is gesmolten. <BR> Het figuurtje is vervolgens misschien met olie zwart gemaakt, dit is kenmerkend voor de Bobo regio van Burkina Faso, alhoewel deze figuur waarschijnlijk afkomstig is uit Zuidwest Nigeria. Tot slot is de figuur op enkele plaatsen met een soort kalkverf beschilderd/ingeschilderd.

Metalen figuur van een zittende man met pijp

De metalen figuur kan gerekend worden tot het genre van 'de bronzen', in metaal weergegeven scènes, die zijn oorsprong vind in Ouagadougou (zie 4325-14). Ze worden meestal op bestelling gemaakt en dit type beeldjes worden vaak aan toeristen verkocht, populaire figuren zijn o.a. de scènes uit het dagelijks leven, maskers en dieren.<BR> De figuren zijn tevens in de buurlanden van Burkina Faso te vinden, dit exemplaar komt waarschijnlijk uit het Zuidwesten van Nigeria. Dit is op grond van de muziekinstrumenten die verschillende figuren uit deze serie bespelen en een vergelijking met afbeeldingen van muziekinstrumenten in de literatuur vastgesteld. <BR> Daar de herkomst echter niet geheel vast staat zou de figuur ook uit de Bobo regio van Burkina Faso kunnen komen, dit omdat het kenmerk van de aldaar vervaardigde figuren is dat ze met olie zwart gemaakt worden. De bronzen uit Ouagadougou zijn ook in heel West-Afrika befaamd. Zij worden in deze regio vaak doorverkocht via Mossi, Hausa en Djoula handelaren. Toeristen brengen ze mee naar het Westen en Afrikaanse kunst galerieën bieden ze hier te koop aan.<BR> In Burkina Faso (Ouagadougou) vind ook het beschilderen van de 'bronzen' zijn oorsprong. Hoskins en Charbonneau (1976: 48) maken melding van een pottenbakker, Joseph Badoua, die begin negentiende eeuw experimenteerde met figuren in was en deze aan de bronsgieters gaf. Na het gieten kreeg hij ze terug en beschilderde hen net als de aardewerk figuren. <BR> <BR> <BR> Vervaardiging<BR> Voor het vervaardigen van dit type figuren gebruikt men de 'lost wax' oftewel 'la cire perdue' methode. Het gewenste figuur wordt eerst in was gemodelleerd. Daarna wordt de wassen figuur voorzichtig omhuld met een mal van klei waarbij men er voor zorgt dat de klei goed aansluit bij elk detail van het figuur. De kleimodellen worden vervolgens te drogen gelegd. Pas wanneer ze goed hard zijn wordt een vuur gestookt waarmee de mallen worden verhit zodat de was van binnen smelt. Deze wordt er uit gegoten en opgevangen voor hergebruik (de was gaat dus niet geheel verloren, zoals de techniek suggereert). De mallen gaan weer terug op het vuur om de klei te bakken, wanneer ze mooi wit van kleur zijn, zijn ze klaar voor gebruik.<BR> In een ondergrondse oven van klei wordt een apart vuur aangelegd. Hierin worden metalen voorwerpen omgesmolten. Men kan o.a. mislukte bronzen figuren, armbanden, munten, koperdraad, aluminium, badkamerkranen, schroeven, onderdelen van motoren, etc. gebruiken. Dit alles is op de lokale markt te koop. De figuren heten dan wel 'bronzen', maar ze bestaan nooit uit puur brons. Ze zijn een mengsel van verschillende metaalsoorten. Blaasbalgen van geitenhuid worden gebruikt om het vuur in de oven tot meer dan 1000oC aan te wakkeren. Toch duurt het ongeveer twee uren voordat het metaal geheel is gesmolten. <BR> Het figuurtje is vervolgens misschien met olie zwart gemaakt, dit is kenmerkend voor de Bobo regio van Burkina Faso, alhoewel deze figuur waarschijnlijk afkomstig is uit Zuidwest Nigeria. Tot slot is de figuur op enkele plaatsen met een soort kalkverf beschilderd/ingeschilderd.