Deel van een driedelige deurpost met gesneden versiering
Deze deurpost is uit één stuk gesneden. Het is ingewreven met camwood. Dit deel vormt de dwarsbalk. Het is onzeker of deze dwarsbalk bij de twee andere deurposten hoort (de inkeping voor de twee deurposten sluit niet goed).<BR> De dwarsbalk is versierd met vijf mensenhoofden. <BR> Versierde deurposten worden gebruikt voor de hutten van de Fons en de notabelen en voor de hutten van de geheime genootschappen waar de maskers en tam tams opgeslagen zijn. Vaak wordt op een deurpost een belangrijk historisch evenement of de Fon en zijn vrouw afgebeeld. De toegangsdeuren zijn meestal klein en liggen op vijftig centimeter hoogte. Hierdoor is het voor dieren, dieven en nieuwsgierigen moeilijker de hut te betreden. Tegelijkertijd biedt het bescherming tegen overtollig water.
Deel van een driedelige deurpost met gesneden versiering
Deze deurpost is uit één stuk gesneden. Het is ingewreven met camwood. Dit deel vormt de dwarsbalk. Het is onzeker of deze dwarsbalk bij de twee andere deurposten hoort (de inkeping voor de twee deurposten sluit niet goed).<BR> De dwarsbalk is versierd met vijf mensenhoofden. <BR> Versierde deurposten worden gebruikt voor de hutten van de Fons en de notabelen en voor de hutten van de geheime genootschappen waar de maskers en tam tams opgeslagen zijn. Vaak wordt op een deurpost een belangrijk historisch evenement of de Fon en zijn vrouw afgebeeld. De toegangsdeuren zijn meestal klein en liggen op vijftig centimeter hoogte. Hierdoor is het voor dieren, dieven en nieuwsgierigen moeilijker de hut te betreden. Tegelijkertijd biedt het bescherming tegen overtollig water.
description
Deze deurpost is uit één stuk ...... erming tegen overtollig water.
identifier
subject
title
Deel van een driedelige deurpost met gesneden versiering
@ned
type
Deur (onderdeel)
created
extent
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/107442
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... /TM//tm-3412-68a.jpg&cache=yes
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
CC-BY-SA 4.0