Halsketting met buffelkoppen als hangertjes

De halsketting werd door het hoofd, de Fon, gedragen tijdens rituele aangelegenheden. Hij alleen had het recht om voorwerpen waarop buffels zijn afgebeeld te bezitten (zoals maskers, trommels, halsversieringen etc.). Buffels zijn een teken van kracht en autoriteit. De Fon kon het wel als geschenk aan hooggeplaatste ambtenaren schenken. Ook zijn halssieraden met buffelkoppen, mensenhoofden of vogelkoppen onderdeel van de statussymbolen die aan overleden Fons worden meegegeven in het graf. <BR> Deze prestigeobjecten werden in koninklijke ateliers vervaardigd. Tegenwoordig worden in dezelfde ateliers toeristenprodukten gemaakt, ook imitaties van vroeger metaalwerk (Butor, 1994:75).<BR> <BR> De ketting is gemaakt van koperen buffelkoppen. Deze hebben aan de achterkant een haakje waarmee ze aan een ronde metalen band zijn bevestigd. De buffelkoppen zijn beurtelings van rood- en geelkoper. Ze zijn, vermoedelijk, volgens de a cire perdue methode gegoten.

Halsketting met buffelkoppen als hangertjes

De halsketting werd door het hoofd, de Fon, gedragen tijdens rituele aangelegenheden. Hij alleen had het recht om voorwerpen waarop buffels zijn afgebeeld te bezitten (zoals maskers, trommels, halsversieringen etc.). Buffels zijn een teken van kracht en autoriteit. De Fon kon het wel als geschenk aan hooggeplaatste ambtenaren schenken. Ook zijn halssieraden met buffelkoppen, mensenhoofden of vogelkoppen onderdeel van de statussymbolen die aan overleden Fons worden meegegeven in het graf. <BR> Deze prestigeobjecten werden in koninklijke ateliers vervaardigd. Tegenwoordig worden in dezelfde ateliers toeristenprodukten gemaakt, ook imitaties van vroeger metaalwerk (Butor, 1994:75).<BR> <BR> De ketting is gemaakt van koperen buffelkoppen. Deze hebben aan de achterkant een haakje waarmee ze aan een ronde metalen band zijn bevestigd. De buffelkoppen zijn beurtelings van rood- en geelkoper. Ze zijn, vermoedelijk, volgens de a cire perdue methode gegoten.