`Pesta di Pantai' (Feest op het strand)

Het schilderij ‘Pesta di Pantai’, feest op het strand, verbeeldt in de klassieke traditie van de Balinese schilderkunst een hedendaags thema: de invloed van het massatoerisme op Bali. Het verbeeldt de god van de zee, Baruna (overeenkomstig de klassieke iconografie met een stralenkrans om zijn lichaam afgebeeld), die toeristen waarschuwt om niet teveel te drinken. <BR> I Ketut Teja Astawa is geboren in Sanur en heeft hier altijd gewoond. Hij heeft zijn rustige dorp zien veranderen in een drukke badplaats, overspoeld door toeristen die zich niet altijd beleefd gedragen. Hij laat zich inspireren door de wayang voorstellingen die hij in zijn jeugd zag, maar hij geeft in zijn werk een eigen interpretatie van de goden en helden uit de klassieke mythen en verhalen. <BR> <BR> Het werk van Teja Astawa demonstreert ‘the paradoxical and self-reflexive aspects of Balinese painting. He has made use of the Kamasan style in an adapted form since he has not directly studied in Kamasan, and some of his influences are as much from Javanese puppet traditions as from the Balinese. But he is still interested in narrative form, albeit narrative where mythological narratives are not clear. Kings and demonic figures still confront the elements of modern life, where bathing nymphs now wear bikinis and cars are burned in demonic rage. Teja Astawa’s work demonstrates the distinctiveness of Balinese painting and its enduring qualities’ (Prof. Dr. Adrian Vickers).

`Pesta di Pantai' (Feest op het strand)

Het schilderij ‘Pesta di Pantai’, feest op het strand, verbeeldt in de klassieke traditie van de Balinese schilderkunst een hedendaags thema: de invloed van het massatoerisme op Bali. Het verbeeldt de god van de zee, Baruna (overeenkomstig de klassieke iconografie met een stralenkrans om zijn lichaam afgebeeld), die toeristen waarschuwt om niet teveel te drinken. <BR> I Ketut Teja Astawa is geboren in Sanur en heeft hier altijd gewoond. Hij heeft zijn rustige dorp zien veranderen in een drukke badplaats, overspoeld door toeristen die zich niet altijd beleefd gedragen. Hij laat zich inspireren door de wayang voorstellingen die hij in zijn jeugd zag, maar hij geeft in zijn werk een eigen interpretatie van de goden en helden uit de klassieke mythen en verhalen. <BR> <BR> Het werk van Teja Astawa demonstreert ‘the paradoxical and self-reflexive aspects of Balinese painting. He has made use of the Kamasan style in an adapted form since he has not directly studied in Kamasan, and some of his influences are as much from Javanese puppet traditions as from the Balinese. But he is still interested in narrative form, albeit narrative where mythological narratives are not clear. Kings and demonic figures still confront the elements of modern life, where bathing nymphs now wear bikinis and cars are burned in demonic rage. Teja Astawa’s work demonstrates the distinctiveness of Balinese painting and its enduring qualities’ (Prof. Dr. Adrian Vickers).