zonder titel

De platte ronde matten die gemaakt worden in Arnhem Land zijn afgeleid van dubbelzijdige matten of containers en worden beschouwd als belangrijke symbolen van vruchtbaarheid.<BR> <BR> In het Droomverhaal van de Djang’kawu zussen wordt verteld dat zij de eigenaren waren van de ceremoniële wet. Ze reisden over het land met hun graafstokken (mawalan of djota), veren regalia en sacrale objecten (rangga) die ze opborgen in hun conische manden en matten (nganmarra). Deze gewone objecten veranderden onderweg in verschillende landvormen. Verentouwen werden zandheuvels, de mat veranderde in een eiland en clap sticks (bilma) werden rotsige uitsteeksels. Hun graafstokken ontsproten in verschillende bomen nadat ze gebebruikt werden om waterputten te creëren. <BR>

zonder titel

De platte ronde matten die gemaakt worden in Arnhem Land zijn afgeleid van dubbelzijdige matten of containers en worden beschouwd als belangrijke symbolen van vruchtbaarheid.<BR> <BR> In het Droomverhaal van de Djang’kawu zussen wordt verteld dat zij de eigenaren waren van de ceremoniële wet. Ze reisden over het land met hun graafstokken (mawalan of djota), veren regalia en sacrale objecten (rangga) die ze opborgen in hun conische manden en matten (nganmarra). Deze gewone objecten veranderden onderweg in verschillende landvormen. Verentouwen werden zandheuvels, de mat veranderde in een eiland en clap sticks (bilma) werden rotsige uitsteeksels. Hun graafstokken ontsproten in verschillende bomen nadat ze gebebruikt werden om waterputten te creëren. <BR>