Ngarlajiyi Jukurrpa (Bush Carrot Dreaming)

Ngarlajiyi Jukurrpa - Bush Potato Dreaming<BR> <BR> Ngarlajiyi is een kleine plant die meestal bush wortel of kleine yam worden genoemd, die een kleine knol heeft die op een wortel lijkt. Zijn botanische naam is Vigna Lanceolata. Het land dat geassocieerd wordt deze Droom is Waputarli of Mount Singleton, ten westen van Yuendumu. Napurrurla en Nakamarra vrouwen, bewaarders van de de Droom en het land, zijn afgebeeld terwijl ze graven naar Ngarlajiyi met hun Karlangu, graafstokkken. De concentrische cirkels stellen de planten voor. De golvende zwarte en de rode lijn stellen uitgespreide wortels voor.<BR> <BR> Woestijnkunst. <BR> Het binnenland van Australie bestaat hoofdzakelijk uit woestijn. Sinds duizenden jaren hebben Aborigines in kleine groepen aals jagers en verzamelaars getrokken door deze immense vlakten.<BR> <BR> Bestuurlijk beleid<BR> In de vijftiger en zestiger jaren werden Aborigines samen in bestuurlijke nederzettingen gezet. De verklaring was: "om de Aborigines in het belang van hun eigen ontwikkeling onder controle te houden. In deze gemeenschappen voorzag de overheid hen van enkele faciliteiten zoals betonnen huizen en scholen. Bepaalde gezondheidszorg en werkgelegenheid werd georganiseerd en ze kregen sociale uitkeringen omdat het verzamelen van voedsel beperkt werd. Ingezetenen konden alleen hun gemeenschap verlaten met toestemming van blanke Australiers. <BR> Wanneer nederzettingen overbevolkt werden, werden mensen met vrachtwagens naar andere nederzettingen getransporteerd. Dit gebeurde niet uit vrije wil maar onder dwang. Het gevolg was dat Aborigines soms honderden kilometers terugliepen naar de oude nederzetting en waarop zij vervolgens weer met een vrachtwagen werden teruggebracht.<BR> <BR> De Papunya nederzetting<BR> In de zeventiger jaren werden een aantal stammen verplicht om samen te leven in Papunya. In 1971 kwam een blanke kunstleraar, Geoffry Bardon, naar hun school. Hij raakte door zijn contacten met oudere Aborigines geinteresseerd in hun traditionele schilderingen. De betonnen school waarin hij les gaf kon wel wat kleur gebruiken. Er werd een muurschildering met traditionele patronen door de Aborigines gemaakt. Na enkele experimenten begonnen zij op canvas te schilderen. Omdat het gauw droogt, bleek acrylverf bleek de beste keuze te zijn in deze stoffige omgeving. Vanuit Papunya breidde de kunstbeweging zich uit naar andere nederzettingen waar elke gemeenschap zijn eigen specifieke stijl ontwikkelde.<BR> <BR> De schilderingen<BR> De meeste schilderingen bestaan uit stippen en cirkels. De mannen waren de eerste die overstapten op het acryl/canvas medium. Hun werk is zeer symbolisch en stellen voorouderlijke geschiedenis en nomadische routes voor. De schilderingen lijken vaak op kaarten, vanuit de hemel gezien. Alleen een persoon die aanzienlijke kennis heeft van de afgebeelde locaties en de dromen die daarmee veband houden, begrijpt de symbolen goed. Een cirkel kan een kampplaats, waterput of een vuur voorstellen. In de laatste jaren zijn er steeds meer vrouwen begonnen met schilderen. Hun onderwerpen hebben vaak te maken met het zoeken naar en het bereiden van voedsel. Ze zijn ook geinspireerd door patronen van ceremoniele lichaamsschildering.<BR>

Ngarlajiyi Jukurrpa (Bush Carrot Dreaming)

Ngarlajiyi Jukurrpa - Bush Potato Dreaming<BR> <BR> Ngarlajiyi is een kleine plant die meestal bush wortel of kleine yam worden genoemd, die een kleine knol heeft die op een wortel lijkt. Zijn botanische naam is Vigna Lanceolata. Het land dat geassocieerd wordt deze Droom is Waputarli of Mount Singleton, ten westen van Yuendumu. Napurrurla en Nakamarra vrouwen, bewaarders van de de Droom en het land, zijn afgebeeld terwijl ze graven naar Ngarlajiyi met hun Karlangu, graafstokkken. De concentrische cirkels stellen de planten voor. De golvende zwarte en de rode lijn stellen uitgespreide wortels voor.<BR> <BR> Woestijnkunst. <BR> Het binnenland van Australie bestaat hoofdzakelijk uit woestijn. Sinds duizenden jaren hebben Aborigines in kleine groepen aals jagers en verzamelaars getrokken door deze immense vlakten.<BR> <BR> Bestuurlijk beleid<BR> In de vijftiger en zestiger jaren werden Aborigines samen in bestuurlijke nederzettingen gezet. De verklaring was: "om de Aborigines in het belang van hun eigen ontwikkeling onder controle te houden. In deze gemeenschappen voorzag de overheid hen van enkele faciliteiten zoals betonnen huizen en scholen. Bepaalde gezondheidszorg en werkgelegenheid werd georganiseerd en ze kregen sociale uitkeringen omdat het verzamelen van voedsel beperkt werd. Ingezetenen konden alleen hun gemeenschap verlaten met toestemming van blanke Australiers. <BR> Wanneer nederzettingen overbevolkt werden, werden mensen met vrachtwagens naar andere nederzettingen getransporteerd. Dit gebeurde niet uit vrije wil maar onder dwang. Het gevolg was dat Aborigines soms honderden kilometers terugliepen naar de oude nederzetting en waarop zij vervolgens weer met een vrachtwagen werden teruggebracht.<BR> <BR> De Papunya nederzetting<BR> In de zeventiger jaren werden een aantal stammen verplicht om samen te leven in Papunya. In 1971 kwam een blanke kunstleraar, Geoffry Bardon, naar hun school. Hij raakte door zijn contacten met oudere Aborigines geinteresseerd in hun traditionele schilderingen. De betonnen school waarin hij les gaf kon wel wat kleur gebruiken. Er werd een muurschildering met traditionele patronen door de Aborigines gemaakt. Na enkele experimenten begonnen zij op canvas te schilderen. Omdat het gauw droogt, bleek acrylverf bleek de beste keuze te zijn in deze stoffige omgeving. Vanuit Papunya breidde de kunstbeweging zich uit naar andere nederzettingen waar elke gemeenschap zijn eigen specifieke stijl ontwikkelde.<BR> <BR> De schilderingen<BR> De meeste schilderingen bestaan uit stippen en cirkels. De mannen waren de eerste die overstapten op het acryl/canvas medium. Hun werk is zeer symbolisch en stellen voorouderlijke geschiedenis en nomadische routes voor. De schilderingen lijken vaak op kaarten, vanuit de hemel gezien. Alleen een persoon die aanzienlijke kennis heeft van de afgebeelde locaties en de dromen die daarmee veband houden, begrijpt de symbolen goed. Een cirkel kan een kampplaats, waterput of een vuur voorstellen. In de laatste jaren zijn er steeds meer vrouwen begonnen met schilderen. Hun onderwerpen hebben vaak te maken met het zoeken naar en het bereiden van voedsel. Ze zijn ook geinspireerd door patronen van ceremoniele lichaamsschildering.<BR>