zonder titel

Dit is een afbeelding van Ji-japuny, een belangrijke Wangarr, of Voorouderwezen, die het landschap rond Gochan Jiny-jirra schiep. Ji-japuny kwam stroomopwaarts langs de Cadell Rivier en schiep de zandbank en de grote waterpoel van Gochan Jiny-jirra door zijn lange, zachte armen onder het zwemmen zijwaarts te laten flapperen. Bij Gochan Jiny-jirra nam hij de gedaante aan van allerlei dieren, waaronder de Rajarra (barramundi, Australische longvis), Gorrpurda (duikvogel) en Birlimurra (bloedzuiger). Deze dieren hebben allemaal totemplaatsen langs de rivieroever in Gochan Jiny-jirra. In de vorm van twee slangen reisde Ji-japuny van Gochan Jiny-jirra naar de grote waterpoel van Boporlinymarr, waar hij een aantal andere Wangarr ontmoette, voordat hij de rotsen onder water binnenging. Van tijd tot tijd komt hij tevoorschijn en zwemt 's nachts door het water, van het ene hol naar het andere. Als hij naar buiten komt, zorgt de zoetwaterplant genaamd Gapalma, die aan de oppervlakte van het water drijft, dat zijn lichaam onzichtbaar blijft voor het oog. De plant beweegt met hem mee, terwijl hij voortgaat. Gapalma is één van de hoofdemblemen van de Nguliny-clan. Ji-japuny is een zeer veranderlijke figuur en Bangala schildert hem in een aantal verschillende gedaanten. Soms beeldt hij hem af met een lang, ovalen lichaam, hoorns en lange, dunne armen, maar doorgaans als een koppel slangen. In dit schilderij heeft Bangala Ji-japuny als een vormeloos wezen afgebeeld, dat opgebouwd is uit een grote gearceerde ovalen vorm, die de hele boombast vult, en een compact geel blok aan de bovenkant. Dit stelt Ji-japuny als idee, meer dan als incarnatie van een slang of ander dierlijk wezen, voor. Het gele vlak bovenaan is rots. Het verwijst naar het land, dat het stoffelijk materiaal is waarin Ji-japuny zich manifesteert. Er hangen ceremoniële kwastjes vanaf de bovenkant af, zoals de kwasten die aan de armen van mannen hangen, tijdens geheime ceremonieën. Deze kwasten heten Gapalma en ze vertegenwoordigen de waterplant die Ji-japuny's lichaam in het water afschermt. De rest van het beeld is de Mardayan,of geheime wet, die verbonden is met Ji-japuny. Banggala zegt dat dit deel van het schilderij 'innerlijk is, dat wil zeggen: geheim, en dat hij de betekenis ervan niet kan uitleggen aan niet-ingewijden.

zonder titel

Dit is een afbeelding van Ji-japuny, een belangrijke Wangarr, of Voorouderwezen, die het landschap rond Gochan Jiny-jirra schiep. Ji-japuny kwam stroomopwaarts langs de Cadell Rivier en schiep de zandbank en de grote waterpoel van Gochan Jiny-jirra door zijn lange, zachte armen onder het zwemmen zijwaarts te laten flapperen. Bij Gochan Jiny-jirra nam hij de gedaante aan van allerlei dieren, waaronder de Rajarra (barramundi, Australische longvis), Gorrpurda (duikvogel) en Birlimurra (bloedzuiger). Deze dieren hebben allemaal totemplaatsen langs de rivieroever in Gochan Jiny-jirra. In de vorm van twee slangen reisde Ji-japuny van Gochan Jiny-jirra naar de grote waterpoel van Boporlinymarr, waar hij een aantal andere Wangarr ontmoette, voordat hij de rotsen onder water binnenging. Van tijd tot tijd komt hij tevoorschijn en zwemt 's nachts door het water, van het ene hol naar het andere. Als hij naar buiten komt, zorgt de zoetwaterplant genaamd Gapalma, die aan de oppervlakte van het water drijft, dat zijn lichaam onzichtbaar blijft voor het oog. De plant beweegt met hem mee, terwijl hij voortgaat. Gapalma is één van de hoofdemblemen van de Nguliny-clan. Ji-japuny is een zeer veranderlijke figuur en Bangala schildert hem in een aantal verschillende gedaanten. Soms beeldt hij hem af met een lang, ovalen lichaam, hoorns en lange, dunne armen, maar doorgaans als een koppel slangen. In dit schilderij heeft Bangala Ji-japuny als een vormeloos wezen afgebeeld, dat opgebouwd is uit een grote gearceerde ovalen vorm, die de hele boombast vult, en een compact geel blok aan de bovenkant. Dit stelt Ji-japuny als idee, meer dan als incarnatie van een slang of ander dierlijk wezen, voor. Het gele vlak bovenaan is rots. Het verwijst naar het land, dat het stoffelijk materiaal is waarin Ji-japuny zich manifesteert. Er hangen ceremoniële kwastjes vanaf de bovenkant af, zoals de kwasten die aan de armen van mannen hangen, tijdens geheime ceremonieën. Deze kwasten heten Gapalma en ze vertegenwoordigen de waterplant die Ji-japuny's lichaam in het water afschermt. De rest van het beeld is de Mardayan,of geheime wet, die verbonden is met Ji-japuny. Banggala zegt dat dit deel van het schilderij 'innerlijk is, dat wil zeggen: geheim, en dat hij de betekenis ervan niet kan uitleggen aan niet-ingewijden.