Ganiny

De kunstenaar schildert een heilig verhaal over Gumatj volk en hun leven. <BR> <BR> Het schilderij verbeeldt de Ganiny. Ganiny is een heilig ceremonieel voorwerp dat tijdens het dansen wordt vastgehouden. Het maakt deel uit van een heilige en geheime ceremonie (meestal een ceremonie die te maken heeft met de dood en begrafenis) die toebehoort aan het Yirritja volk en alleen door mannen wordt uitgevoerd. <BR> <BR> De ceremonie wordt gehouden onder een heilige papierbastboom die eveneens een symbolische functie heeft en een belangrijke rol speelt in de ceremonie. Het gebruik van ruitvormige patronen verbindt de Yirritja clans met hun voorouderlijke bronnen in de Droomtijd: het betekent dat ze de Voorouder Barama toebehoren. <BR> <BR> De ruitvorm kan stromend water weergeven of bijen en honing, laagtij, zoutwaterpoelen of heilig vuur. In dit verhaal is de Ganiny gebruikt om de papierbast van de boom te halen en er is honing op de Ganiny gedruppeld. Dit zijn de ruitvormen die van boven naar beneden in het midden van de Ganiny te zien zijn. De witte uiteinden verbeelden de papierbast (Mardulka). <BR> <BR> Ditzelfde wit schilderen de lokale Aboriginals (Yolngu) op hun voorhoofd als zij deelnemen aan een begrafenis ceremonie. De kruisarceringen om de Ganiny heen verbeelden de zee. Het tij komt op of neemt af, afhankelijk van de hoeken die de lijnen op bepaalde plekken vormen. <BR> <BR> Op plekken waar de horizontale lijnen van de rivier voorbij komen, is de zee tot stilstand gebracht. Deze horizontale stroken hebben dezelfde symbolische betekenis als de littekens op de borst van geinitieerde mannen. De vlakken om de Ganiny heen geven de andere clans aan, waaronder de Warramirri, Madarrpa en de Gumatj-clan in het bovenste gedeelte van het schilderij. <BR> <BR> De ruitvormen in het middengedeelte van het schilderij verbeelden het Gumatj vuur, waarbij rood het vuur is en zwart de houtskool. Het Gumatj vuur is verbonden met de Droomtijd. Meer kan er niet verteld worden, omdat andere gedeelten van het verhaal geheim en heilig zijn. Dit verhaal werd verteld door de kunstenaar.<BR> <BR> This is a sacred story about the Gumatj people and their life. The painting depicts the Ganiny. Ganiny is a sacred ceremonial object which is held while dancing. It is a part of a sacred and secret ceremony (usually a mortuary ceremony) belonging to the Yirritja people and performed by men only. The ceremony is held under a sacred paper bark tree which is also symbolic and an important part of the ceremony. Use of the diamond design links the Yirritja clans to their ancestral sources in the dreaming- it means they are from Barama. The diamond can represent water flowing, bees and honey, low tide, salt water pools or sacred fire. In this story the Ganiny has been used to take the paper bark off a tree and honey splashed onto the Ganiny. This is the diamond shape going down the middle of the Ganiny. The white tips represent the paper bark (Mardulka). This is also the same white that is painted on the local Aboriginal's (Yolgnu) forhead in funeral ceremonies. The surrounding crosshatching is the sea. In areas the tide is coming in and going out depending on the angles of the lines formed. The sea has been stopped in areas with the horizontal lines of the river passing through. These horizontal bands are also symbolic of the scares found on the chest of initiated males. Sections surrounding the Ganiny depicts the other clans, including Warramirri, Madarrapa as well as the Gumatj clan in the top area. The diamonds down the middle of the painting represents the Gumatj fire. Red being the fire and black being the coals. The Gumatj fire is linked back to the Dreamtime. Any other story cannot be told. It remains sacred and secret to the Gumatj people. This story was told by the artist. Copyright of the story and painting remains with the artist. Elcho Island Art & Craft.

Ganiny

De kunstenaar schildert een heilig verhaal over Gumatj volk en hun leven. <BR> <BR> Het schilderij verbeeldt de Ganiny. Ganiny is een heilig ceremonieel voorwerp dat tijdens het dansen wordt vastgehouden. Het maakt deel uit van een heilige en geheime ceremonie (meestal een ceremonie die te maken heeft met de dood en begrafenis) die toebehoort aan het Yirritja volk en alleen door mannen wordt uitgevoerd. <BR> <BR> De ceremonie wordt gehouden onder een heilige papierbastboom die eveneens een symbolische functie heeft en een belangrijke rol speelt in de ceremonie. Het gebruik van ruitvormige patronen verbindt de Yirritja clans met hun voorouderlijke bronnen in de Droomtijd: het betekent dat ze de Voorouder Barama toebehoren. <BR> <BR> De ruitvorm kan stromend water weergeven of bijen en honing, laagtij, zoutwaterpoelen of heilig vuur. In dit verhaal is de Ganiny gebruikt om de papierbast van de boom te halen en er is honing op de Ganiny gedruppeld. Dit zijn de ruitvormen die van boven naar beneden in het midden van de Ganiny te zien zijn. De witte uiteinden verbeelden de papierbast (Mardulka). <BR> <BR> Ditzelfde wit schilderen de lokale Aboriginals (Yolngu) op hun voorhoofd als zij deelnemen aan een begrafenis ceremonie. De kruisarceringen om de Ganiny heen verbeelden de zee. Het tij komt op of neemt af, afhankelijk van de hoeken die de lijnen op bepaalde plekken vormen. <BR> <BR> Op plekken waar de horizontale lijnen van de rivier voorbij komen, is de zee tot stilstand gebracht. Deze horizontale stroken hebben dezelfde symbolische betekenis als de littekens op de borst van geinitieerde mannen. De vlakken om de Ganiny heen geven de andere clans aan, waaronder de Warramirri, Madarrpa en de Gumatj-clan in het bovenste gedeelte van het schilderij. <BR> <BR> De ruitvormen in het middengedeelte van het schilderij verbeelden het Gumatj vuur, waarbij rood het vuur is en zwart de houtskool. Het Gumatj vuur is verbonden met de Droomtijd. Meer kan er niet verteld worden, omdat andere gedeelten van het verhaal geheim en heilig zijn. Dit verhaal werd verteld door de kunstenaar.<BR> <BR> This is a sacred story about the Gumatj people and their life. The painting depicts the Ganiny. Ganiny is a sacred ceremonial object which is held while dancing. It is a part of a sacred and secret ceremony (usually a mortuary ceremony) belonging to the Yirritja people and performed by men only. The ceremony is held under a sacred paper bark tree which is also symbolic and an important part of the ceremony. Use of the diamond design links the Yirritja clans to their ancestral sources in the dreaming- it means they are from Barama. The diamond can represent water flowing, bees and honey, low tide, salt water pools or sacred fire. In this story the Ganiny has been used to take the paper bark off a tree and honey splashed onto the Ganiny. This is the diamond shape going down the middle of the Ganiny. The white tips represent the paper bark (Mardulka). This is also the same white that is painted on the local Aboriginal's (Yolgnu) forhead in funeral ceremonies. The surrounding crosshatching is the sea. In areas the tide is coming in and going out depending on the angles of the lines formed. The sea has been stopped in areas with the horizontal lines of the river passing through. These horizontal bands are also symbolic of the scares found on the chest of initiated males. Sections surrounding the Ganiny depicts the other clans, including Warramirri, Madarrapa as well as the Gumatj clan in the top area. The diamonds down the middle of the painting represents the Gumatj fire. Red being the fire and black being the coals. The Gumatj fire is linked back to the Dreamtime. Any other story cannot be told. It remains sacred and secret to the Gumatj people. This story was told by the artist. Copyright of the story and painting remains with the artist. Elcho Island Art & Craft.