Tingari at Multjintja

Dit schilderij stelt motieven voor die verband houden met de site van Multjintja in Lake MacDonald. Omdat dit een Tingari verhaal betreft, werd door de kunstenaar weinig informatie vrijgegeven. De rechthoekige vormen zouden naar de mannen verwijzen. De lijn met kleine rechthoekige vormen door het midden van het schilderij zouden naar de Ngankari Tjuta ('vele toverdokters') verwijzen. Alle mannen naar dewelke verwezen werd zouden Miru (woomera's of speerwerpers) vasthouden.<BR> <BR> De van oorsprong nomadische bevolking waaronder de Pintupi, de zuidelijke Warlpiri, Anmatyerre, Anmatyerre Arrenrnte and de Luritja werden aangemoedigd zich te vestigen in de in 1959 opgerichte nederzetting Papunya, 250 km ten westen van Alice Springs. Aangespoord door de onderwijzer beeldende vorming Geoffrey Bardon gingen de mannen in Papunya tekenen en schilderen met de materialen die voor handen waren. De schilderijen uit de Western Desert maakten furore op de westerse kunstmarkt vanaf het midden van de jaren 1970. <BR> <BR> Ronnie Tjampitjinpa, een Australische Pintupi-man is een van de meest vooraanstaande schilders van de Western Desert kunstbeweging. Zoals vele van zijn werken gaat dit schilderij over de Tingari rituele zangcyclus. De Tingari zijn een groep voorouderlijke wezens die in de Droomtijdverhalen van waterpoel naar waterpoel trokken en door de sporen die ze achterlieten het landschap vormden. De rituelen en symbolen van de Tingari-cyclus zijn voorbehouden aan geïnitieerde mannen. Door tekenpatronen te vergroten en te vermenigvuldigen, blijft de ceremoniële informatie beschikbaar. De rechthoekige vormen zouden hier voor mannen staan die allen een speerwerper vasthouden. De dikke stippellijn zou verwijzen naar de ‘vele toverdokters’. De echte betekenis is echter niet te ontcijferen door lokale vrouwen en kinderen en al helemaal niet door het brede publiek.

Tingari at Multjintja

Dit schilderij stelt motieven voor die verband houden met de site van Multjintja in Lake MacDonald. Omdat dit een Tingari verhaal betreft, werd door de kunstenaar weinig informatie vrijgegeven. De rechthoekige vormen zouden naar de mannen verwijzen. De lijn met kleine rechthoekige vormen door het midden van het schilderij zouden naar de Ngankari Tjuta ('vele toverdokters') verwijzen. Alle mannen naar dewelke verwezen werd zouden Miru (woomera's of speerwerpers) vasthouden.<BR> <BR> De van oorsprong nomadische bevolking waaronder de Pintupi, de zuidelijke Warlpiri, Anmatyerre, Anmatyerre Arrenrnte and de Luritja werden aangemoedigd zich te vestigen in de in 1959 opgerichte nederzetting Papunya, 250 km ten westen van Alice Springs. Aangespoord door de onderwijzer beeldende vorming Geoffrey Bardon gingen de mannen in Papunya tekenen en schilderen met de materialen die voor handen waren. De schilderijen uit de Western Desert maakten furore op de westerse kunstmarkt vanaf het midden van de jaren 1970. <BR> <BR> Ronnie Tjampitjinpa, een Australische Pintupi-man is een van de meest vooraanstaande schilders van de Western Desert kunstbeweging. Zoals vele van zijn werken gaat dit schilderij over de Tingari rituele zangcyclus. De Tingari zijn een groep voorouderlijke wezens die in de Droomtijdverhalen van waterpoel naar waterpoel trokken en door de sporen die ze achterlieten het landschap vormden. De rituelen en symbolen van de Tingari-cyclus zijn voorbehouden aan geïnitieerde mannen. Door tekenpatronen te vergroten en te vermenigvuldigen, blijft de ceremoniële informatie beschikbaar. De rechthoekige vormen zouden hier voor mannen staan die allen een speerwerper vasthouden. De dikke stippellijn zou verwijzen naar de ‘vele toverdokters’. De echte betekenis is echter niet te ontcijferen door lokale vrouwen en kinderen en al helemaal niet door het brede publiek.