Sluier met Gucci-logo

Deze zwarte sluier voor vrouwen hoort bij een overkleed (Arabisch: abaya). Beide zijn voorzien voorzien van het logo en de merknaam Gucci. Deze sluier is niet geproduceerd door Gucci, maar door de Saoedische firma Nawaem.<BR> <BR> Op de matte stof van deze sluier is het oude logo met de dubbele in elkaar grijpende G’s van en de merknaam Gucci vele malen ingeweven. Merknamen en logo’s van Europese modemerken op kleding zijn populair. Dit verhoogt ze de status en het luxegevoel van de kleding. In de bijpassende sluier is het logo op de zijkant ingeweven, die gedeeltelijk zichtbaar blijft tijdens het dragen.<BR> <BR> Bij pelgrims is kleding populair om als souvenir mee te nemen voor familie en vrienden. Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend (Mols 2013: 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd.

Sluier met Gucci-logo

Deze zwarte sluier voor vrouwen hoort bij een overkleed (Arabisch: abaya). Beide zijn voorzien voorzien van het logo en de merknaam Gucci. Deze sluier is niet geproduceerd door Gucci, maar door de Saoedische firma Nawaem.<BR> <BR> Op de matte stof van deze sluier is het oude logo met de dubbele in elkaar grijpende G’s van en de merknaam Gucci vele malen ingeweven. Merknamen en logo’s van Europese modemerken op kleding zijn populair. Dit verhoogt ze de status en het luxegevoel van de kleding. In de bijpassende sluier is het logo op de zijkant ingeweven, die gedeeltelijk zichtbaar blijft tijdens het dragen.<BR> <BR> Bij pelgrims is kleding populair om als souvenir mee te nemen voor familie en vrienden. Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend (Mols 2013: 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd.