Beschilderd houten beeld van een luipaard

De luipaardfiguur wordt volgens de verzamelaar voor de deur gezet van iemand die verdacht wordt van moord, overspel en dergelijke. Bogaerts (1950) vermeldt hierover niets, maar wel over het gebruik van ruwe luipaardfiguren uit aarde, gras of hout, die op een duivenkot of stal worden geplaatst als bescherming tegen wilde dieren. Ook op de panelen die worden gebruikt voor het platform voor de Matambu-dans (3359-12) komen vaak luipaardfiguren voor. Deze zijn echter in reliëf op een plank uitgehouwen.<BR> De naam 'nkashama' is waarschijnlijk het gewone woord voor luipaard. Voor de luipaardfiguren die stallen en dergelijke tegen wilde dieren moeten beschermen noemt Bogaerts de naam 'isinda ya katota'.<BR> Het beeld is afkomstig uit het dorp Tulume.

Beschilderd houten beeld van een luipaard

De luipaardfiguur wordt volgens de verzamelaar voor de deur gezet van iemand die verdacht wordt van moord, overspel en dergelijke. Bogaerts (1950) vermeldt hierover niets, maar wel over het gebruik van ruwe luipaardfiguren uit aarde, gras of hout, die op een duivenkot of stal worden geplaatst als bescherming tegen wilde dieren. Ook op de panelen die worden gebruikt voor het platform voor de Matambu-dans (3359-12) komen vaak luipaardfiguren voor. Deze zijn echter in reliëf op een plank uitgehouwen.<BR> De naam 'nkashama' is waarschijnlijk het gewone woord voor luipaard. Voor de luipaardfiguren die stallen en dergelijke tegen wilde dieren moeten beschermen noemt Bogaerts de naam 'isinda ya katota'.<BR> Het beeld is afkomstig uit het dorp Tulume.