Fluit van aardewerk in de vorm van de vleermuisgod Tzinacantewkli

Beeld met een fluit-functie, in de vorm van de Vleermuisgod Tzinacantewkli. Het mondstuk bevindt zich aan de achterkant; het beeld dient als klankkast.<BR> <BR> Mogelijk dat hij als balspeler is uitgerust. Hij heeft namelijk een brede heupband en in de rechterhand houdt hij een cirkelvormig voorwerp vast, dat eventueel als slaghout heeft gediend om de bal te slaan, een variant van het balspel. Op de hoofdtooi is een halve schedel te zien. Aan de andere kant is waarschijnlijk een mensenhoofd afgebroken. Deze combinatie drukt de symboliek uit van het balspel: de strijd tussen leven en dood, dag en nacht. De vleermuis zelf vormt ook een overgang tussen dag en nacht, wanneer hij in de schemering uit de grotten te voorschijn komt. De lussen op het lichaam symboliseren offer en zelfkastijding. <BR>

Fluit van aardewerk in de vorm van de vleermuisgod Tzinacantewkli

Beeld met een fluit-functie, in de vorm van de Vleermuisgod Tzinacantewkli. Het mondstuk bevindt zich aan de achterkant; het beeld dient als klankkast.<BR> <BR> Mogelijk dat hij als balspeler is uitgerust. Hij heeft namelijk een brede heupband en in de rechterhand houdt hij een cirkelvormig voorwerp vast, dat eventueel als slaghout heeft gediend om de bal te slaan, een variant van het balspel. Op de hoofdtooi is een halve schedel te zien. Aan de andere kant is waarschijnlijk een mensenhoofd afgebroken. Deze combinatie drukt de symboliek uit van het balspel: de strijd tussen leven en dood, dag en nacht. De vleermuis zelf vormt ook een overgang tussen dag en nacht, wanneer hij in de schemering uit de grotten te voorschijn komt. De lussen op het lichaam symboliseren offer en zelfkastijding. <BR>