Zwart gelakte houten altaarvaas met bloemmotieven in zilver en goud

Deze gelakte en beschilderde houten vaas wordt op huisaltaren geplaatst.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De laktechniek die hier is toegepast dateert van vóór de komst van de Spanjaarden en wordt verondersteld te zijn ingevoerd door de Chinezen. Dit idee wordt versterkt door het feit dat de centra aan de Stille Oceaan liggen (Michoacán), en dat de motieven Chinees aandoen (Toor, 1947:61). De Spanjaarden voerden nieuwe kleuren in. Het bloemmotief in zilver en goud is geschilderd op een zwart lakfond, hetgeen typisch voor Quiroga is. Sinds de 19e eeuw is de techniek echter achteruit gegaan. Tegenwoordig gebruikt men chemische bestanddelen voor de samenstelling van de lak en voor de verfstoffen. De decoraties zijn evenmin nog typisch Mexicaans.<BR> Het hout waaruit de vaas gedraaid is, is pijnbomenhout; de vaas is in twee delen gedraaid, een hals en een buik, waarna op elkaar geplakt.

Zwart gelakte houten altaarvaas met bloemmotieven in zilver en goud

Deze gelakte en beschilderde houten vaas wordt op huisaltaren geplaatst.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De laktechniek die hier is toegepast dateert van vóór de komst van de Spanjaarden en wordt verondersteld te zijn ingevoerd door de Chinezen. Dit idee wordt versterkt door het feit dat de centra aan de Stille Oceaan liggen (Michoacán), en dat de motieven Chinees aandoen (Toor, 1947:61). De Spanjaarden voerden nieuwe kleuren in. Het bloemmotief in zilver en goud is geschilderd op een zwart lakfond, hetgeen typisch voor Quiroga is. Sinds de 19e eeuw is de techniek echter achteruit gegaan. Tegenwoordig gebruikt men chemische bestanddelen voor de samenstelling van de lak en voor de verfstoffen. De decoraties zijn evenmin nog typisch Mexicaans.<BR> Het hout waaruit de vaas gedraaid is, is pijnbomenhout; de vaas is in twee delen gedraaid, een hals en een buik, waarna op elkaar geplakt.