Hommage aan Idolo (staand beeld)

De beeldhouwer Josiah Onodome Onemu (Nigeria, 1945) volgde kunstopleidingen in Nigeria en Europa. Voor zijn werken put hij uit diverse bronnen. Dankzij zijn opleiding in Nigeria, Oostenrijk en Nederland hebben in zijn referentiekader zowel de westerse kunstgeschiedenis als zijn Afrikaanse achtergrond een plaats. <BR> Met deze beeldengroep brengt hij niet alleen een eerbetoon aan zijn moeder Idolo, maar aan alle moeders. Vrouwen moeten, zeker in een Afrikaanse omgeving, 'multitasken': ze werken op de velden, verkopen producten op de markt, ze zorgen voor de maaltijden en voor de kinderen. <BR> Idolo was een zelfstandige vrouw, werkzaam als vroedvrouw en kruidendokter. Als kind verzamelde Josiah geneeskrachtige kruiden voor haar in het bos. Ze overleed in 1996. Josiah woonde toen al in Nederland, hij heeft geen afscheid van haar kunnen nemen. Na haar overlijden maakte hij in 1999 deze beeldengroep als eerbetoon aan haar en om haar heengaan te gedenken. Hij gaf deze hommage een veelzeggende ondertitel mee: 'Mijn moeder stierf voor mij, jouw moeder stierf voor jou'.<BR> <BR> De installatie toont het afscheid van een overledene. Twee figuren waken aan weerszijden van het lichaam. Eén van hen doet sterk denken aan Anubis, de Egyptische beschermer van de doden die vaak met het hoofd van een jakhals werd voorgesteld. De staande figuur staat met de rug naar de overledene toe en kan worden gezien als de ziel die het lichaam heeft verlaten en nu verder reist. De scène speelt zich af binnen een driehoek, symbool voor de vrouw en tegelijkertijd de afbakening van de ruimte als een gewijde plek.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Groep bestaande uit een viertal figuren. Een op een baar liggende vrouwelijke figuur wordt omgeven door een staande gemaskerde figuur en een tweetal zittende figuren, waarvan één een hoofd als dat van een jakhals heeft. Deze twee figuren zitten op een kubus voorzien van geometrische decoraties. Het geheel wordt omgeven door een uit hout vervaardigde driehoek.

Hommage aan Idolo (staand beeld)

De beeldhouwer Josiah Onodome Onemu (Nigeria, 1945) volgde kunstopleidingen in Nigeria en Europa. Voor zijn werken put hij uit diverse bronnen. Dankzij zijn opleiding in Nigeria, Oostenrijk en Nederland hebben in zijn referentiekader zowel de westerse kunstgeschiedenis als zijn Afrikaanse achtergrond een plaats. <BR> Met deze beeldengroep brengt hij niet alleen een eerbetoon aan zijn moeder Idolo, maar aan alle moeders. Vrouwen moeten, zeker in een Afrikaanse omgeving, 'multitasken': ze werken op de velden, verkopen producten op de markt, ze zorgen voor de maaltijden en voor de kinderen. <BR> Idolo was een zelfstandige vrouw, werkzaam als vroedvrouw en kruidendokter. Als kind verzamelde Josiah geneeskrachtige kruiden voor haar in het bos. Ze overleed in 1996. Josiah woonde toen al in Nederland, hij heeft geen afscheid van haar kunnen nemen. Na haar overlijden maakte hij in 1999 deze beeldengroep als eerbetoon aan haar en om haar heengaan te gedenken. Hij gaf deze hommage een veelzeggende ondertitel mee: 'Mijn moeder stierf voor mij, jouw moeder stierf voor jou'.<BR> <BR> De installatie toont het afscheid van een overledene. Twee figuren waken aan weerszijden van het lichaam. Eén van hen doet sterk denken aan Anubis, de Egyptische beschermer van de doden die vaak met het hoofd van een jakhals werd voorgesteld. De staande figuur staat met de rug naar de overledene toe en kan worden gezien als de ziel die het lichaam heeft verlaten en nu verder reist. De scène speelt zich af binnen een driehoek, symbool voor de vrouw en tegelijkertijd de afbakening van de ruimte als een gewijde plek.<BR> <BR> <BR> <BR> Beschrijving<BR> Groep bestaande uit een viertal figuren. Een op een baar liggende vrouwelijke figuur wordt omgeven door een staande gemaskerde figuur en een tweetal zittende figuren, waarvan één een hoofd als dat van een jakhals heeft. Deze twee figuren zitten op een kubus voorzien van geometrische decoraties. Het geheel wordt omgeven door een uit hout vervaardigde driehoek.