Beeld van een Javaanse bruid

Gepolychromeerd houten beeld van een Javaanse bruid, gekleed in paes ageng stijl, hofkleding ter gelegenheid van het Javaanse adathuwelijk. Zij draagt een staatsiekain met parang-rusak patroon en een mekak, een strak keurslijf. De kleurstelling van de batik is in de stijl van Yogyakarta. Aan de bovenarmen draagt ze kelat bahu, sieraden in de vorm van een gekroonde slang. Om de hals draagt ze een kalung tanggalan, een drievoudig maanvormig halssieraad. Verder draagt ze een diadeem, suweng, (oorknoppen), pols- en vingersieraden en een gordel met een gesp. Bij een bruid wordt het voorste haar op het voorhoofd weggeschoren en worden met goudomrande haarlokken op het voorhoofd getekend. Het lichaam van een bruid wordt goud-geel gekleurd, door het insmeren met boreh, een goudkleurige en geurige zalf. <BR> <BR> Loro Blonyo beelden stellen Dewi Sri en Raden of Dewa Sadana voor, een ideaal bruidspaar. Dewi Sri is de godin van de rijst en vruchtbaarheid en de dochter van Batara Guru (Shiwa). Ze staan in de dalem, het hart van een traditioneel Javaans huis voor de kobongan, het rituele staatsiebed. Soms is dit omgeven door een petanen, versierd houtsnijwerk. Tijdens gewone dagen staan de beelden voor de bed, omgeven door onder andere paidon, koperen kwispedoors en bokor, koperen bakken en soms een sirih-stel. Als het beeld van de bruid rechts staat van de man dan betekent dit, dat zij van hogere komaf is dan haar echtgenoot. Tijdens een huwelijk halen de eigenaren de beelden weg en vervangt het bruidspaar de beelden. Ook tijdens het huwelijk geldt, die er aan de rechterkant zit, is hoger van geboorte. <BR> <BR> <BR>

Beeld van een Javaanse bruid

Gepolychromeerd houten beeld van een Javaanse bruid, gekleed in paes ageng stijl, hofkleding ter gelegenheid van het Javaanse adathuwelijk. Zij draagt een staatsiekain met parang-rusak patroon en een mekak, een strak keurslijf. De kleurstelling van de batik is in de stijl van Yogyakarta. Aan de bovenarmen draagt ze kelat bahu, sieraden in de vorm van een gekroonde slang. Om de hals draagt ze een kalung tanggalan, een drievoudig maanvormig halssieraad. Verder draagt ze een diadeem, suweng, (oorknoppen), pols- en vingersieraden en een gordel met een gesp. Bij een bruid wordt het voorste haar op het voorhoofd weggeschoren en worden met goudomrande haarlokken op het voorhoofd getekend. Het lichaam van een bruid wordt goud-geel gekleurd, door het insmeren met boreh, een goudkleurige en geurige zalf. <BR> <BR> Loro Blonyo beelden stellen Dewi Sri en Raden of Dewa Sadana voor, een ideaal bruidspaar. Dewi Sri is de godin van de rijst en vruchtbaarheid en de dochter van Batara Guru (Shiwa). Ze staan in de dalem, het hart van een traditioneel Javaans huis voor de kobongan, het rituele staatsiebed. Soms is dit omgeven door een petanen, versierd houtsnijwerk. Tijdens gewone dagen staan de beelden voor de bed, omgeven door onder andere paidon, koperen kwispedoors en bokor, koperen bakken en soms een sirih-stel. Als het beeld van de bruid rechts staat van de man dan betekent dit, dat zij van hogere komaf is dan haar echtgenoot. Tijdens een huwelijk halen de eigenaren de beelden weg en vervangt het bruidspaar de beelden. Ook tijdens het huwelijk geldt, die er aan de rechterkant zit, is hoger van geboorte. <BR> <BR> <BR>