Draagmand voor mannen
Dit is een draagmand wajarie gemaakt van de semi-epifiet of klimplant sarhebanaro door Kilijan ‘Lokobija’ Sabajo voor 1960. De vlechtpatroon met vierkanten is volgens zijn kleinzoon Albert Sabajo kundig gemaakt, en laat zo veel zien als ‘hier ben ik’. De vierkante ogen zijn volgens hem moeilijker te maken dan ronde ogen. Daarnaast zijn er ook nog draagmanden die snel in het bos worden gemaakt van palmbladeren voor eenmalig gebruik, die worden yokhahti wayarhie genoemd (jacht draagmand). De draagband word time genoemd. De gebruikte vlechttechniek is de vier-richtings-methode, bij de Kari’na pamakarï genoemd, en is er in twee van de vier richtingen een dubbele reep gebruikt voor extra stevigheid.
Draagmand voor mannen
Dit is een draagmand wajarie gemaakt van de semi-epifiet of klimplant sarhebanaro door Kilijan ‘Lokobija’ Sabajo voor 1960. De vlechtpatroon met vierkanten is volgens zijn kleinzoon Albert Sabajo kundig gemaakt, en laat zo veel zien als ‘hier ben ik’. De vierkante ogen zijn volgens hem moeilijker te maken dan ronde ogen. Daarnaast zijn er ook nog draagmanden die snel in het bos worden gemaakt van palmbladeren voor eenmalig gebruik, die worden yokhahti wayarhie genoemd (jacht draagmand). De draagband word time genoemd. De gebruikte vlechttechniek is de vier-richtings-methode, bij de Kari’na pamakarï genoemd, en is er in twee van de vier richtingen een dubbele reep gebruikt voor extra stevigheid.
description
Dit is een draagmand wajarie g ...... ebruikt voor extra stevigheid.
identifier
subject
title
Draagmand voor mannen
@ned
type
created
extent
56 × 32 × 23,5cm
spatial
isRelatedTo
Materiële cultuurcollectie
isShownAt
https://hdl.handle.net/20.500.11840/1034012
isShownBy
http://collectie.wereldculture ...... ges/NMVW//7078-6.jpg&cache=yes
provider
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
rights
(not assigned)