Zakhorloge met afbeelding van de Grote Moskee van Mekka en Medina

Dit gouden ronde messing zakhorloge is gevat in een medaillion dat bevestigd is aan een goudkleurige schakelketting van onedel metaal. De ketting eindigt in een klip waarmee de ketting aan bijvoorbeeld een borstzak bevestigd kan worden. Het medaillon bevat op de voorzijde een afbeelding van de Ka’ba met een gedeelte van de Grote Moskee in Mekka in de vorm van twee galerijen en twee minaretten. In de voorgrond is het metaal bewerkt met kleine groefjes, die verbeelden dat de Grote Moskee gevuld is met mensen. Op de achtergrond zijn bergen en is mogelijk een fort zichtbaar. Deze iconografie is gebaseerd op oude negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse zwart-wit foto’s of afbeeldingen. Het fort op de achtergrond is waarschijnlijk het historische 18de eeuwse Osmaanse al-Adjyad Fort. Dit werd gesloopt om plaats te maken voor het Abradj al-Bait complex dat tussen 2006 en 2011 aan de voet van de Grote Moskee van Mekka is gebouwd. De naam betekent letterlijk ‘De torens van het Huis’, waarbij het huis refereert naar het Huis van God, de Ka’ba. Het wordt bekroond door een klokkentoren. Met zijn 607 meter is de Mekka klokkentoren de hoogste klokkentoren ter wereld. Het complex bestaat uit zeven hotels, met onder meer winkelcentra, restaurants, sportclubs, gebedsruimtes en garages, en is eigendom van de Saoedische staat. Het maakt deel uit van een moderniseringsproject (het King Abdulaziz waqf project) dat ernaar streeft de bedevaartstad Mekka te optimaliseren voor de toestroom van pelgrims. Ook de bergen op dit medaillon zijn vanwege de moderne hoogbouw op deze wijze niet meer zichtbaar. Op de achterzijde van het medaillon is de Grote Moskee van medina met het mausoleum van de Profeet Mohammed afgebeeld. Van dit gebouw zijn de koepel, een minaret en een galerij prominent aanwezig. De combinatie van afbeeldingen van de Grote Moskee in Mekka en Medina is populair voor hadj-souvenirs. Hoewel een bezoek aan het mausoleum van de profeet geen deel uitmaakt van de hadj-bedevaart kiezen veel moslims ervoor om Medina en het mausoleum van de profeet te bezoeken.<BR> Howel het horloge een twaalf uur klok heeft, bevat de wijzerplaat binnenin wel een 24-uur aanduiding: de cijfers van 1 tot 12 zijn in een groot vetgedrukt font aangebracht, eromheen in een cirkel de rij cijfers van 13 tot en met 24 in een klein font. De wijzerplaat bevat verder de merknaam Cesen en China als productieplaats (made in China).<BR> <BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten en digitale gadgets, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Wat gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>

Zakhorloge met afbeelding van de Grote Moskee van Mekka en Medina

Dit gouden ronde messing zakhorloge is gevat in een medaillion dat bevestigd is aan een goudkleurige schakelketting van onedel metaal. De ketting eindigt in een klip waarmee de ketting aan bijvoorbeeld een borstzak bevestigd kan worden. Het medaillon bevat op de voorzijde een afbeelding van de Ka’ba met een gedeelte van de Grote Moskee in Mekka in de vorm van twee galerijen en twee minaretten. In de voorgrond is het metaal bewerkt met kleine groefjes, die verbeelden dat de Grote Moskee gevuld is met mensen. Op de achtergrond zijn bergen en is mogelijk een fort zichtbaar. Deze iconografie is gebaseerd op oude negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse zwart-wit foto’s of afbeeldingen. Het fort op de achtergrond is waarschijnlijk het historische 18de eeuwse Osmaanse al-Adjyad Fort. Dit werd gesloopt om plaats te maken voor het Abradj al-Bait complex dat tussen 2006 en 2011 aan de voet van de Grote Moskee van Mekka is gebouwd. De naam betekent letterlijk ‘De torens van het Huis’, waarbij het huis refereert naar het Huis van God, de Ka’ba. Het wordt bekroond door een klokkentoren. Met zijn 607 meter is de Mekka klokkentoren de hoogste klokkentoren ter wereld. Het complex bestaat uit zeven hotels, met onder meer winkelcentra, restaurants, sportclubs, gebedsruimtes en garages, en is eigendom van de Saoedische staat. Het maakt deel uit van een moderniseringsproject (het King Abdulaziz waqf project) dat ernaar streeft de bedevaartstad Mekka te optimaliseren voor de toestroom van pelgrims. Ook de bergen op dit medaillon zijn vanwege de moderne hoogbouw op deze wijze niet meer zichtbaar. Op de achterzijde van het medaillon is de Grote Moskee van medina met het mausoleum van de Profeet Mohammed afgebeeld. Van dit gebouw zijn de koepel, een minaret en een galerij prominent aanwezig. De combinatie van afbeeldingen van de Grote Moskee in Mekka en Medina is populair voor hadj-souvenirs. Hoewel een bezoek aan het mausoleum van de profeet geen deel uitmaakt van de hadj-bedevaart kiezen veel moslims ervoor om Medina en het mausoleum van de profeet te bezoeken.<BR> Howel het horloge een twaalf uur klok heeft, bevat de wijzerplaat binnenin wel een 24-uur aanduiding: de cijfers van 1 tot 12 zijn in een groot vetgedrukt font aangebracht, eromheen in een cirkel de rij cijfers van 13 tot en met 24 in een klein font. De wijzerplaat bevat verder de merknaam Cesen en China als productieplaats (made in China).<BR> <BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten en digitale gadgets, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Wat gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>