Overkleed met Gucci-logo

Dit zwarte overkleed (Arabisch: abaya) voor vrouwen heeft een bijpassende sluier die beide zijn voorzien voorzien van het logo en de merknaam Gucci. Deze abaya is niet geproduceerd door Gucci, maar door de Saoedische firma Nawaem.<BR> <BR> Op de matte stof van deze abaya is het oude Gucci-logo met de dubbele in elkaar grijpende G’s en de merknaam Gucci vele malen ingeweven. Merknamen en logo’s van Europese modemerken op abaya’s of jurken zijn populair. Dit verhoogt ze de status en het luxegevoel van de kleding. In de bijpassende sluier is het logo op de zijkant ingeweven, die gedeeltelijk zichtbaar blijft tijdens het dragen.<BR> <BR> Abaya's worden in Saoedi-Arabië zowel binnen- als buitenshuis gedragen over gewone kleding. Wijde abaya's staan symbool voor vrouwelijke ingetogenheid en zedigheid en zijn bedoeld om vrouwelijke vormen te verhullen. Ze dienen tot aan de grond te komen. Eronder dragen vrouwen wat ze willen, variërend van een rok tot jeans of andere broeken; bij feestelijke gelegenheden kiezen Saoedische vrouwen vaak een jurk of jalabiya. Meisjes dragen hun eerste abaya vanaf hun tiende of twaalfde jaar, en zeker vanaf het moment dat meisjes menstrueren. Daarvoor is het een keuze. Lange tijd was zwart de meest gebruikte kleur voor abaya's. <BR> <BR> Bij pelgrims is kleding populair om als souvenir mee te nemen voor familie en vrienden. Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend (Mols 2013: 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>

Overkleed met Gucci-logo

Dit zwarte overkleed (Arabisch: abaya) voor vrouwen heeft een bijpassende sluier die beide zijn voorzien voorzien van het logo en de merknaam Gucci. Deze abaya is niet geproduceerd door Gucci, maar door de Saoedische firma Nawaem.<BR> <BR> Op de matte stof van deze abaya is het oude Gucci-logo met de dubbele in elkaar grijpende G’s en de merknaam Gucci vele malen ingeweven. Merknamen en logo’s van Europese modemerken op abaya’s of jurken zijn populair. Dit verhoogt ze de status en het luxegevoel van de kleding. In de bijpassende sluier is het logo op de zijkant ingeweven, die gedeeltelijk zichtbaar blijft tijdens het dragen.<BR> <BR> Abaya's worden in Saoedi-Arabië zowel binnen- als buitenshuis gedragen over gewone kleding. Wijde abaya's staan symbool voor vrouwelijke ingetogenheid en zedigheid en zijn bedoeld om vrouwelijke vormen te verhullen. Ze dienen tot aan de grond te komen. Eronder dragen vrouwen wat ze willen, variërend van een rok tot jeans of andere broeken; bij feestelijke gelegenheden kiezen Saoedische vrouwen vaak een jurk of jalabiya. Meisjes dragen hun eerste abaya vanaf hun tiende of twaalfde jaar, en zeker vanaf het moment dat meisjes menstrueren. Daarvoor is het een keuze. Lange tijd was zwart de meest gebruikte kleur voor abaya's. <BR> <BR> Bij pelgrims is kleding populair om als souvenir mee te nemen voor familie en vrienden. Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend (Mols 2013: 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>