Bordspel `Vijf zuilen. Verover de zuilen van de islam’

Dit spel getiteld '5 Pillars. Conquer the pillars of Islam' bevat 750 vragen op vijf verschillende moeilijkheidsniveaus over de vijf zuilen van de islam. De vijf zuilen of pilaren van de islam zijn basisrituelen van de islam die door de gehele geloofsgemeenschap gedeeld worden. Daaronder vallen het uitspreken van de geloofsbelijdenis (Arabisch: shahada, maar hier iman (geloof) genoemd) die getuigt van het monotheïstische geloof: Er is geen god dan God en Mohammed is Zijn boodschapper. Deze zin wordt in gebeden en bij de gebedsoproep gebruikt maar ook bij geboortes en als formulering bij bekering. De tweede pilaar is het vijf maal daags bidden (Arabisch: salat), waarbij recitaties en gebeden worden opgezegd, terwijl men verschillende buigingen verricht. Dit moet plaatsvinden op een ritueel reine plaats, zoals een gebedskleed of in de moskee, en voorafgaand aan het bidden dient men zich ritueel te reinigen, waarbij het gezicht, de nek, de handen en onderarmen tot aan de ellenbogen en de voeten en enkels worden gewassen. Men dient in de richting van Mekka te bidden. De vijf tijdstippen waarop het gebed wordt verricht veranderen door het jaar heen afhankelijk van de locatie waar men zich bevindt en de lengte van de dagen. De derde pilaar is het vasten tijdens de maand ramadan (Arabisch: sawm), de negende maand van de islamitische kalender. Gedurende die maand is het niet toegestaan om overdag te eten of te drinken, te roken of seks te hebben. Wanneer de avond valt breekt men de vasten en mag men alles wat verboden was totdat de zon opkomt. Tijdens de vastenmaand lezen veel moslims elke dag een dertigste deel van de Koran, zodat men na dertig dagen van de vastenmaand het hele heilige boek heeft gelezen. Het Suikerfeest (Ied al-Fitr) sluit de vastenmaand af. De vierde zuil is die van vrijgevigheid aan de armen in de vorm van aalmoezen (Arabisch: zakat), die vooral tijdens feestdagen en op vrijdag worden gegeven. De vijfde zuil tot slot is de bedevaart (Arabisch: hadj) naar Mekka. Elke moslim dient een keer in zijn of haar leven de bedevaart in de twaalfde en laatste maand van de islamitische kalender te verrichten, als de gezondheid en financiële situatie dit ten minste toelaten. In deze twaalfde maand vindt de bedevaart plaats op vastgestelde dagen, waarbij alle samengekomen moslims uit uiteenlopende werelddelen gezamenlijk de rituelen uitvoeren in navolging van Abraham en Profeet Mohammed. <BR> <BR> Het spel kan gespeeld worden met twee tot 10 spelers en is bedoeld voor kinderen vanaf tien jaar en volwassenen. Het is een educatief spel met het doel kennis van de vijf zuilen van de islam te bevorderen. Naast vragen over de pilaren zijn er extra vragen over de Koran en de Hadith, de tradities met uitspraken en handelingen over profeet Mohammed. Elk van de vijf zuilen wordt door middel van een icoontje weergegeven. Een naar de hemel wijzende wijsvinger voor de geloofsbelijdenis, een gebogen persoon voor het gebed, muntstukken voor de vrijgevigheid in vorm van aalmoezen, een maansikkel voor de vastenmaand en een gestileerde afbeelding van de Ka’ba voor de bedevaart. <BR> Er zijn vragen op vijf verschillende moelijkheidscategories. Een voorbeeld van een vraag over de bedevaart op het gemakkelijkste niveau is de meerkeuzevraag hoe vaak de hadj verplicht is. Het antwoordt luidt: een keer in een mensenleven. Voor vragen op het hoogste niveau, niveau vijf, is veel kennis vereist van de Tradities omtrent het leven van profeet Mohammed en de vroege islam. Een voorbeeld daarvan is: Welke van de vier rechtgeleide kaliefen (de opvolgers van de Profeet Mohammed) baden vier rak’ahs voor het late middag en het avondgebed in Mina in plats van twee? Het antwoord luidt: Othman ibn Affan, de derde kalief. <BR> Het spel wordt gespeeld in twee teams. Het is de bedoeling dat de leider van elk team elk van de vijf thema’s verbindt met een moeilijkheidscategorie. Voor elke juist beantwoorde vraag van niveau 1 verdient men een punt; voor vragen van niveau vijf, vijf punten. Wanneer een vraag van een bepaald niveau goed is beantwoordt mag men een vraag van het volgende niveau proberen. <BR> <BR> Het spel is ontwikkeld door Triplei, in Ras al-Khaimah, Verenigde Arabische Emiraten, in samenwerking met de Islamic Online University (IOU) dat gratis kennisreeksen aanbiedt op het gebied van de studie van de islam. Het grafisch ontwerp is gemaakt door Peter Gould, het spel is geproduceerd in China. Het wordt in Mekka als souvenir verkocht.<BR> <BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd.<BR> <BR>

Bordspel `Vijf zuilen. Verover de zuilen van de islam’

Dit spel getiteld '5 Pillars. Conquer the pillars of Islam' bevat 750 vragen op vijf verschillende moeilijkheidsniveaus over de vijf zuilen van de islam. De vijf zuilen of pilaren van de islam zijn basisrituelen van de islam die door de gehele geloofsgemeenschap gedeeld worden. Daaronder vallen het uitspreken van de geloofsbelijdenis (Arabisch: shahada, maar hier iman (geloof) genoemd) die getuigt van het monotheïstische geloof: Er is geen god dan God en Mohammed is Zijn boodschapper. Deze zin wordt in gebeden en bij de gebedsoproep gebruikt maar ook bij geboortes en als formulering bij bekering. De tweede pilaar is het vijf maal daags bidden (Arabisch: salat), waarbij recitaties en gebeden worden opgezegd, terwijl men verschillende buigingen verricht. Dit moet plaatsvinden op een ritueel reine plaats, zoals een gebedskleed of in de moskee, en voorafgaand aan het bidden dient men zich ritueel te reinigen, waarbij het gezicht, de nek, de handen en onderarmen tot aan de ellenbogen en de voeten en enkels worden gewassen. Men dient in de richting van Mekka te bidden. De vijf tijdstippen waarop het gebed wordt verricht veranderen door het jaar heen afhankelijk van de locatie waar men zich bevindt en de lengte van de dagen. De derde pilaar is het vasten tijdens de maand ramadan (Arabisch: sawm), de negende maand van de islamitische kalender. Gedurende die maand is het niet toegestaan om overdag te eten of te drinken, te roken of seks te hebben. Wanneer de avond valt breekt men de vasten en mag men alles wat verboden was totdat de zon opkomt. Tijdens de vastenmaand lezen veel moslims elke dag een dertigste deel van de Koran, zodat men na dertig dagen van de vastenmaand het hele heilige boek heeft gelezen. Het Suikerfeest (Ied al-Fitr) sluit de vastenmaand af. De vierde zuil is die van vrijgevigheid aan de armen in de vorm van aalmoezen (Arabisch: zakat), die vooral tijdens feestdagen en op vrijdag worden gegeven. De vijfde zuil tot slot is de bedevaart (Arabisch: hadj) naar Mekka. Elke moslim dient een keer in zijn of haar leven de bedevaart in de twaalfde en laatste maand van de islamitische kalender te verrichten, als de gezondheid en financiële situatie dit ten minste toelaten. In deze twaalfde maand vindt de bedevaart plaats op vastgestelde dagen, waarbij alle samengekomen moslims uit uiteenlopende werelddelen gezamenlijk de rituelen uitvoeren in navolging van Abraham en Profeet Mohammed. <BR> <BR> Het spel kan gespeeld worden met twee tot 10 spelers en is bedoeld voor kinderen vanaf tien jaar en volwassenen. Het is een educatief spel met het doel kennis van de vijf zuilen van de islam te bevorderen. Naast vragen over de pilaren zijn er extra vragen over de Koran en de Hadith, de tradities met uitspraken en handelingen over profeet Mohammed. Elk van de vijf zuilen wordt door middel van een icoontje weergegeven. Een naar de hemel wijzende wijsvinger voor de geloofsbelijdenis, een gebogen persoon voor het gebed, muntstukken voor de vrijgevigheid in vorm van aalmoezen, een maansikkel voor de vastenmaand en een gestileerde afbeelding van de Ka’ba voor de bedevaart. <BR> Er zijn vragen op vijf verschillende moelijkheidscategories. Een voorbeeld van een vraag over de bedevaart op het gemakkelijkste niveau is de meerkeuzevraag hoe vaak de hadj verplicht is. Het antwoordt luidt: een keer in een mensenleven. Voor vragen op het hoogste niveau, niveau vijf, is veel kennis vereist van de Tradities omtrent het leven van profeet Mohammed en de vroege islam. Een voorbeeld daarvan is: Welke van de vier rechtgeleide kaliefen (de opvolgers van de Profeet Mohammed) baden vier rak’ahs voor het late middag en het avondgebed in Mina in plats van twee? Het antwoord luidt: Othman ibn Affan, de derde kalief. <BR> Het spel wordt gespeeld in twee teams. Het is de bedoeling dat de leider van elk team elk van de vijf thema’s verbindt met een moeilijkheidscategorie. Voor elke juist beantwoorde vraag van niveau 1 verdient men een punt; voor vragen van niveau vijf, vijf punten. Wanneer een vraag van een bepaald niveau goed is beantwoordt mag men een vraag van het volgende niveau proberen. <BR> <BR> Het spel is ontwikkeld door Triplei, in Ras al-Khaimah, Verenigde Arabische Emiraten, in samenwerking met de Islamic Online University (IOU) dat gratis kennisreeksen aanbiedt op het gebied van de studie van de islam. Het grafisch ontwerp is gemaakt door Peter Gould, het spel is geproduceerd in China. Het wordt in Mekka als souvenir verkocht.<BR> <BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten, digitale gadgets en spelletjes, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd.<BR> <BR>