Hoofddoek voor mannen van het modehuis Valentino

Hoofddoek voor mannen (shimagh) gemaakt door het Italiaanse modehuis Valentino. Het logo van Valentino (de hoofdletter V) en de naam Valentino zijn beide op het doek aangebracht en de hoofdbedekking wordt geleverd in een zwarte doos met Valentino op de voorzijde en zijkant.<BR> <BR> De shimagh heeft een dubbele rood-wit gestreepte geweven rand waartussen een met rood geborduurd zigzagpatroon is aangebracht. Het centrale patroon bestaat uit geborduurde rechthoekjes die afwisselend staand en liggend zijn aangebracht en die het traditionele patroon volgen.<BR> <BR> Deze shimagh behoort tot het topsegment van in Saoedi-Arabië verkochte hoofdbedekkingen. Winkels in Djedda bieden shimaghs aan van uiteenlopende kwaliteit, waarbij de door de internationale modehuizen vervaardigde doeken tot de duurste en kwalitatief hoogst gewaardeerde van het aangeboden assortiment behoren. De drager kan ervoor kiezen het logo zichtbaar te dragen. <BR> <BR> De rood met witte katoenen shimagh voor mannen is een vierkante doek die gevouwen op het hoofd wordt gelegd en die op zijn plaats wordt gehouden door middel van een aqal of iqal, een zwaar koord dat meerdere malen op het hoofd over de doek wordt gelegd. Er zijn ook andere kleurencombinaties mogelijk zoals zwart-wit, bruin-wit, groen-wit en blauw-wit maar rood-wit is de populairste combinatie. Dergelijke grote doeken beschermen hoofd en nek tegen de zon en de lucht die wordt gevangen in de plooien houdt vocht vast en zorgen voor een draaglijke temperatuur. Een dergelijke doek kan bovendien de mond beschermen tegen zand. (Colyer Ross 1981: 39) <BR> <BR> Hoofdbedekkingen maken vast onderdeel uit van mannenkleding in Saoedi-Arabië. Dat is al zichtbaar op in Djedda en Mekka gemaakte negentiende-eeuwse foto’s, gemaakt door Christiaan Snouck Hurgronje of de Mekkaanse dokter Abd al-Ghaffar, waar sharifs, bestuurders van de Hedjaz, dergelijke doeken dragen (bijv. TM-10022055). Shimaghs werden van oudsher in landen in de regio geproduceerd en in de twintigste eeuw ook in Japan.<BR> <BR> <BR>

Hoofddoek voor mannen van het modehuis Valentino

Hoofddoek voor mannen (shimagh) gemaakt door het Italiaanse modehuis Valentino. Het logo van Valentino (de hoofdletter V) en de naam Valentino zijn beide op het doek aangebracht en de hoofdbedekking wordt geleverd in een zwarte doos met Valentino op de voorzijde en zijkant.<BR> <BR> De shimagh heeft een dubbele rood-wit gestreepte geweven rand waartussen een met rood geborduurd zigzagpatroon is aangebracht. Het centrale patroon bestaat uit geborduurde rechthoekjes die afwisselend staand en liggend zijn aangebracht en die het traditionele patroon volgen.<BR> <BR> Deze shimagh behoort tot het topsegment van in Saoedi-Arabië verkochte hoofdbedekkingen. Winkels in Djedda bieden shimaghs aan van uiteenlopende kwaliteit, waarbij de door de internationale modehuizen vervaardigde doeken tot de duurste en kwalitatief hoogst gewaardeerde van het aangeboden assortiment behoren. De drager kan ervoor kiezen het logo zichtbaar te dragen. <BR> <BR> De rood met witte katoenen shimagh voor mannen is een vierkante doek die gevouwen op het hoofd wordt gelegd en die op zijn plaats wordt gehouden door middel van een aqal of iqal, een zwaar koord dat meerdere malen op het hoofd over de doek wordt gelegd. Er zijn ook andere kleurencombinaties mogelijk zoals zwart-wit, bruin-wit, groen-wit en blauw-wit maar rood-wit is de populairste combinatie. Dergelijke grote doeken beschermen hoofd en nek tegen de zon en de lucht die wordt gevangen in de plooien houdt vocht vast en zorgen voor een draaglijke temperatuur. Een dergelijke doek kan bovendien de mond beschermen tegen zand. (Colyer Ross 1981: 39) <BR> <BR> Hoofdbedekkingen maken vast onderdeel uit van mannenkleding in Saoedi-Arabië. Dat is al zichtbaar op in Djedda en Mekka gemaakte negentiende-eeuwse foto’s, gemaakt door Christiaan Snouck Hurgronje of de Mekkaanse dokter Abd al-Ghaffar, waar sharifs, bestuurders van de Hedjaz, dergelijke doeken dragen (bijv. TM-10022055). Shimaghs werden van oudsher in landen in de regio geproduceerd en in de twintigste eeuw ook in Japan.<BR> <BR> <BR>