Wandkleed met de naam Allah

Dit wandkleed, dat is gemaakt van zwart synthetisch doek dat de associatie met zwart fluweel oproept, bevat centraal het goud- en zilverkleurige woord Allah (God). De uitstekende letter alif (de lange verticale streep waarmee het woord Allah begint) is door de maker centraal in het woord geplaatst. Aan de bovenzijde van deze letter is de goudkleurige lofzang op God in het Arabisch toegevoegd ‘God, moge Zijn glorie groot zijn’ (Arabisch: Allah jalla jalaluhu).De centrale kalligrafie is omgeven door bladranken met bloemen in goud en zilver. De Arabische teksten en bladdecoraties zijn op het doek in zigzagsteek gestikt met goud- en zilverkleurig draad. De centrale kalligrafie Allah is bovendien opgevuld met zilverkleurige lovertjes.<BR> Dit wandkleed is in Syrië gemaakt en wordt verkocht in de Saoedische stad Djedda, waar pelgrims per vliegtuig arriveren om over land verder te reizen naar Mekka en om er vandaan te vertrekken. Dergelijke kleden zijn mede populair als souvenir omdat ze de God en Mohammed eren, een luxe uitstraling hebben en weinig wegen.<BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten en digitale gadgets, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Wat gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>

Wandkleed met de naam Allah

Dit wandkleed, dat is gemaakt van zwart synthetisch doek dat de associatie met zwart fluweel oproept, bevat centraal het goud- en zilverkleurige woord Allah (God). De uitstekende letter alif (de lange verticale streep waarmee het woord Allah begint) is door de maker centraal in het woord geplaatst. Aan de bovenzijde van deze letter is de goudkleurige lofzang op God in het Arabisch toegevoegd ‘God, moge Zijn glorie groot zijn’ (Arabisch: Allah jalla jalaluhu).De centrale kalligrafie is omgeven door bladranken met bloemen in goud en zilver. De Arabische teksten en bladdecoraties zijn op het doek in zigzagsteek gestikt met goud- en zilverkleurig draad. De centrale kalligrafie Allah is bovendien opgevuld met zilverkleurige lovertjes.<BR> Dit wandkleed is in Syrië gemaakt en wordt verkocht in de Saoedische stad Djedda, waar pelgrims per vliegtuig arriveren om over land verder te reizen naar Mekka en om er vandaan te vertrekken. Dergelijke kleden zijn mede populair als souvenir omdat ze de God en Mohammed eren, een luxe uitstraling hebben en weinig wegen.<BR> Het aanschaffen van souvenirs als onderdeel van pelgrimage en Mekka als belangrijk handelscentrum gaan beide ver terug in de geschiedenis. Ook al voor de komst van de islam vonden er in en rondom Mekka festivals en bedevaarten plaats waar ook goederen werden verhandeld. Na de komst van de islam werden de bedevaarten gecontinueerd, en was handel tijdens de hadj en de omrah, de kleine bedevaart, toegestaan. Men mocht zijn koopwaar verkopen na het ritueel op de Berg Arafat op dag twee van de pelgrimsrites. Dan kochten pelgrims praktische spullen in voor de terugreis en (luxe)producten als aandenken aan de bedevaart en als geschenk voor familie en vrienden. (Khan 2013, p. 230) Pelgrims brachten ook producten uit het thuisland mee naar Mekka om daar voor een goede prijs te verkopen en zo hun terugtocht te financieren. Al vroeg in de islamitische geschiedenis had het jaarlijkse aanbod op de bedevaartmarkten dus al een internationaal karakter. Dit werd versterkt doordat (al dan niet tijdelijk gevestigde) handelaren in Mekka en havenstad Djedda stoffen en andere producten importeerden speciaal voor die bedevaartmarkten. De diversiteit in het aanbod en de internationale oriëntatie was daarnaast mede te danken aan de aanwezigheid van buitenlandse kunstenaars en ambachtslieden in Mekka die handgemaakte souvenirs (zoals schilderingen van de Ka’ba door Indiase schilders) maakten, zeker in de negentiende eeuw maar naar grote waarschijnlijkheid al veel vroeger. (Porter 2015, pp. 105-107) Voor pelgrims geldt vaak dat de productieplaats van ondergeschikt belang is: het feit dat de aanschaf in Mekka of Medina plaatsvond en het product dus met de heilige steden in contact is geweest is doorslaggevend. (Mols 2013, p. 76) Hoewel het aanbod in de eerste twee decennia van de 21ste eeuw is uitgebreid met bijvoorbeeld uiteenlopende elektronische apparaten en digitale gadgets, hebben sommige souvenirs zoals bidkleden, bidsnoeren, gouden sieraden en Zemzemwater flesjes niets aan populariteit ingeboet, al is hun verschijningsvorm wel aan verandering onderhevig doordat ook modern design zijn intrede doet in het assortiment van pelgrimsartikelen. Wat gebleven is het internationale aanbod van aandenkens, met de kanttekening dat de lokaal geproduceerde souvenirs ook vaak door buitenlandse vaklui worden geproduceerd. <BR>