Red Suit

Dit carnavalskostuum is gemaakt door Chief Shaka Zulu van de Yellow Pocahontas, de oudste en meest prestigieuze Indian carnavalsvereniging in New Orleans en door hem gedragen op Mardi Gras Day 2012.<BR> Het is onlosmakelijk verbonden met Afrikaanse roots, specifiek die van de Yoruba uit Nigeria. Het kostuum refereert aan de Yoruba orisha (geestwezens) en in techniek, namelijk het rijkelijke gebruik van sequins (lovertjes), aan de vodou drapo (vlaggen die op Haïti worden vervaardigd om specifieke lwa – geestwezens – op te roepen). <BR> Het kostuum bevat de attributen van Shango (Sango), de Yoruba kracht van donder en bliksem, voorzien van zijn kenmerkende dubbele bijl. Rood is de kleur van Shango. <BR> Identificatie met ‘indigenous heroes’ - de Indiaanse ‘prinses’ Pocahontas in dit geval, in Salvador da Bahia gebeurt bij een carnavalsgroep hetzelfde met Mahatma Gandhi – en met Afrikaanse roots, is een kenmerkend aspect van het carnaval in de ‘Nieuwe Wereld’: men vereenzelvigt zich met het verzet tegen koloniale onderdrukking en brengt in de kostuums de trots op culturele eigenheid tot uitdrukking. Daarbij zijn de kostuums geenszins kopieën van Indiaanse ‘originelen’, eerder gaat het om fantasie, om een hedendaagse creatie binnen de cultuurtraditie van het carnaval.<BR>

Red Suit

Dit carnavalskostuum is gemaakt door Chief Shaka Zulu van de Yellow Pocahontas, de oudste en meest prestigieuze Indian carnavalsvereniging in New Orleans en door hem gedragen op Mardi Gras Day 2012.<BR> Het is onlosmakelijk verbonden met Afrikaanse roots, specifiek die van de Yoruba uit Nigeria. Het kostuum refereert aan de Yoruba orisha (geestwezens) en in techniek, namelijk het rijkelijke gebruik van sequins (lovertjes), aan de vodou drapo (vlaggen die op Haïti worden vervaardigd om specifieke lwa – geestwezens – op te roepen). <BR> Het kostuum bevat de attributen van Shango (Sango), de Yoruba kracht van donder en bliksem, voorzien van zijn kenmerkende dubbele bijl. Rood is de kleur van Shango. <BR> Identificatie met ‘indigenous heroes’ - de Indiaanse ‘prinses’ Pocahontas in dit geval, in Salvador da Bahia gebeurt bij een carnavalsgroep hetzelfde met Mahatma Gandhi – en met Afrikaanse roots, is een kenmerkend aspect van het carnaval in de ‘Nieuwe Wereld’: men vereenzelvigt zich met het verzet tegen koloniale onderdrukking en brengt in de kostuums de trots op culturele eigenheid tot uitdrukking. Daarbij zijn de kostuums geenszins kopieën van Indiaanse ‘originelen’, eerder gaat het om fantasie, om een hedendaagse creatie binnen de cultuurtraditie van het carnaval.<BR>