Edju

Dit vrouwelijk figuurtje staat symbool voor een aanhanger van de Eshu of Legba eredienst. De beeldjes worden als symbool gedragen door volgelingen van de erediensten voor Eshu of Legba, zowel mannen als vrouwen, of worden op een altaar geplaatst (Wescott, 1962:339).<BR> Eshu, ook bekend als (E)legba, is een duivelachtige god via wie gecommuniceerd kan worden met andere goden. Om rampen te voorkomen wordt hij eerst bediend d.m.v. offers alvorens men bijvoorbeeld iets eet of drinkt of andere goden om zaken wil verzoeken. Hij vergemakkelijkt het proces. Eshu-Elegba is een orisha die door alle Yoruba, ongeacht hun eigen godheid, wordt erkend en geëerd met offerandes. Hij is van dubbelzinnige aard, zowel positief als negatief. Van elk offer aan een orisha neemt Eshu zijn deel. <BR> De Yoruba kennen een pantheon met lagere goden en een allerhoogst wezen. Bij de geboorte van een kind wordt het Ifa-orakel geraadpleegd welke uitwijst tot welke eredienst het kind behoort. Jongens krijgen een mannenfiguur, meisjes een vrouw. De figuren van deze dienst worden tijdens de kindertijd vervaardigd en op huisaltaren geplaatst of bijgezet op het familiealtaar in het huis van de familie-oudste, waar alle erediensten van familieleden zijn vertegenwoordigd. Degene die de eredienst serieus neemt zal worden beschermd door de symbolen, terwijl de anderen niet veel geluk zullen kennen. er zijn mannen die met een ketting aan symbolen van dorp naar dorp trekken waar ze dansen voor geld of voedsel hetgeen de gever in positief daglicht zet bij Eshu.<BR> <BR> <BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.

Edju

Dit vrouwelijk figuurtje staat symbool voor een aanhanger van de Eshu of Legba eredienst. De beeldjes worden als symbool gedragen door volgelingen van de erediensten voor Eshu of Legba, zowel mannen als vrouwen, of worden op een altaar geplaatst (Wescott, 1962:339).<BR> Eshu, ook bekend als (E)legba, is een duivelachtige god via wie gecommuniceerd kan worden met andere goden. Om rampen te voorkomen wordt hij eerst bediend d.m.v. offers alvorens men bijvoorbeeld iets eet of drinkt of andere goden om zaken wil verzoeken. Hij vergemakkelijkt het proces. Eshu-Elegba is een orisha die door alle Yoruba, ongeacht hun eigen godheid, wordt erkend en geëerd met offerandes. Hij is van dubbelzinnige aard, zowel positief als negatief. Van elk offer aan een orisha neemt Eshu zijn deel. <BR> De Yoruba kennen een pantheon met lagere goden en een allerhoogst wezen. Bij de geboorte van een kind wordt het Ifa-orakel geraadpleegd welke uitwijst tot welke eredienst het kind behoort. Jongens krijgen een mannenfiguur, meisjes een vrouw. De figuren van deze dienst worden tijdens de kindertijd vervaardigd en op huisaltaren geplaatst of bijgezet op het familiealtaar in het huis van de familie-oudste, waar alle erediensten van familieleden zijn vertegenwoordigd. Degene die de eredienst serieus neemt zal worden beschermd door de symbolen, terwijl de anderen niet veel geluk zullen kennen. er zijn mannen die met een ketting aan symbolen van dorp naar dorp trekken waar ze dansen voor geld of voedsel hetgeen de gever in positief daglicht zet bij Eshu.<BR> <BR> <BR> <BR> De Yoruba is het meest urbane Afrikaanse volk. Al vanaf de 11e eeuw was hun eerste stad, Ile-Ife, het centrum van een invloedrijke stadstaat, en gauw volgden andere stadstaten met bruisende centra. Deze ontwikkeling heeft zich tot de dag van vandaag voortgezet. De Yoruba cultuur heeft nauwe raakvlakken met die van de Fon in zuidelijk Benin en Togo. Hun politieke systemen en religieuze werelden zijn vrijwel identiek, en ook de kunsten van beide groepen tonen wederzijdse beïnvloeding.<BR> Veel van de objecten worden gebruikt in de religie en voor het onderschrijven van de leiderschapssystemen van het koninklijke hof en van de ouderengenootschappen, de Ogboni. Deze genootschappen, met zowel mannelijke als vrouwelijke leden, regeren samen met de koning. Ogboni moet machtsmisbruik door de koning voorkomen, fungeren als rechtbank en spelen een hoofdrol bij het kiezen, inaugureren maar ook begraven van koningen.