Vruchten en bloemen

De vruchten en bloemen in deze schildering zijn geschilderd in krachtige en expressieve penseelstreken. De stengels worden gesuggereerd door droge penseelstreken waarbij het wit van het papier doorschijnt. De donkere bladeren zijn aangezet in donkere, bijna zwarte, inkt. Terwijl de bloemen en vruchten getekend zijn in heldere kleuren. Dit contrastrijk kleurgebruik is karakteristiek voor het werk van Qi.<BR> <BR> Het vrije penseelwerk van Qi was geïnspireerd door eerdere individualistische schilders zoals Bada Shanren en Shitao. Maar waar het werk van deze schilders gekenmerkt zijn door introspectie, schilderde Qi voornamelijk populaire en alledaagse thema’s zoals vruchten en insecten. <BR> <BR> Rechtsonder staat de inscriptie en zegel van Qi Baishi, die ons vertelt dat dit werk was gemaakt in het jaar 1942. In 1927 verhuisde Qi Baishi naar Beijing om de traditionele schilderkunst te doceren aan de kunstacademie van Beijing. Hij zou in Beijing blijven tijdens de Tweede Wereldoorlog, de periode waarin hij deze schildering maakte.<BR> <BR> In 1942 was Qi Baishi 78 jaar. De zegel op deze schildering, gesneden in relief, leest Qi Da: de oude Qi. Qi sneed zijn eigen zegels en hij was als zegelsnijder even bekend als schilder. Lijnen in zegels sneed hij uit in een enkele lange snee, resulterend in een spontane ruwe lijn. <BR> <BR> Karwin Cheung (2019)

Vruchten en bloemen

De vruchten en bloemen in deze schildering zijn geschilderd in krachtige en expressieve penseelstreken. De stengels worden gesuggereerd door droge penseelstreken waarbij het wit van het papier doorschijnt. De donkere bladeren zijn aangezet in donkere, bijna zwarte, inkt. Terwijl de bloemen en vruchten getekend zijn in heldere kleuren. Dit contrastrijk kleurgebruik is karakteristiek voor het werk van Qi.<BR> <BR> Het vrije penseelwerk van Qi was geïnspireerd door eerdere individualistische schilders zoals Bada Shanren en Shitao. Maar waar het werk van deze schilders gekenmerkt zijn door introspectie, schilderde Qi voornamelijk populaire en alledaagse thema’s zoals vruchten en insecten. <BR> <BR> Rechtsonder staat de inscriptie en zegel van Qi Baishi, die ons vertelt dat dit werk was gemaakt in het jaar 1942. In 1927 verhuisde Qi Baishi naar Beijing om de traditionele schilderkunst te doceren aan de kunstacademie van Beijing. Hij zou in Beijing blijven tijdens de Tweede Wereldoorlog, de periode waarin hij deze schildering maakte.<BR> <BR> In 1942 was Qi Baishi 78 jaar. De zegel op deze schildering, gesneden in relief, leest Qi Da: de oude Qi. Qi sneed zijn eigen zegels en hij was als zegelsnijder even bekend als schilder. Lijnen in zegels sneed hij uit in een enkele lange snee, resulterend in een spontane ruwe lijn. <BR> <BR> Karwin Cheung (2019)