'Fengyu guizhou' (de boot die terugkeert door regen en wind)

Twee boten keren huiswaarts door de regen en wind. De bootmannen hullen zich voor de regen onder hun hoeden en regencapes. Een waterbuffel ligt op de dek van een boot. Op de andere boot schuilt een man onder een afdak. De waterbuffel was een geliefd thema van Li en hij zou later nog veel meer schilderingen maken van dit dier. De kalligrafie is geschreven in scherpe en hoekige penseelstreken.<BR> <BR> Het is niet moeilijk een parallel te trekken met de stormachtige tijd waarin deze schildering werd gemaakt. Li Keran maakte deze schildering tijdens de tweede Sino-Japanse oorlog in de stad Chongqing, de tijdelijke hoofdstad van de Chinese republiek. Chongqing was eerder zwaar getroffen door Japanse bombardementen. Li doceerde aan de kunstacademie van Chongqing maar werkte ook aan propaganda posters voor de Chinese republiek.<BR> <BR> Karwin Cheung (2019)

'Fengyu guizhou' (de boot die terugkeert door regen en wind)

Twee boten keren huiswaarts door de regen en wind. De bootmannen hullen zich voor de regen onder hun hoeden en regencapes. Een waterbuffel ligt op de dek van een boot. Op de andere boot schuilt een man onder een afdak. De waterbuffel was een geliefd thema van Li en hij zou later nog veel meer schilderingen maken van dit dier. De kalligrafie is geschreven in scherpe en hoekige penseelstreken.<BR> <BR> Het is niet moeilijk een parallel te trekken met de stormachtige tijd waarin deze schildering werd gemaakt. Li Keran maakte deze schildering tijdens de tweede Sino-Japanse oorlog in de stad Chongqing, de tijdelijke hoofdstad van de Chinese republiek. Chongqing was eerder zwaar getroffen door Japanse bombardementen. Li doceerde aan de kunstacademie van Chongqing maar werkte ook aan propaganda posters voor de Chinese republiek.<BR> <BR> Karwin Cheung (2019)