Rood-gele geborduurde lendendoek

Deze katoenen doek bestaat uit twee diagonale delen, een effen gele helft en een geborduurde rode helft. De zwart, wit of gele borduursels van bloem- en zon- en schildpadmotieven komen ook voor op een zeldzame doek en op boomschors elders in Halmahera.<BR> De rood-gele doek wordt op drie verschillende plaatsen en manieren gedragen tijdens het oogstritueel, afhankelijk van de gender en status van de drager. De rode helft ligt voor, maar een rand van de gele helft dient zichtbaar te zijn:<BR> De doek wordt gebruikt als lendedoek van gehuwde mannen in het legu ritueel.<BR> Gehuwde mannen dansen de ciawa of legu dans in de lange geel-rode jas (juba), waarbij de tuala suje wordt gebruikt als lendedoek, dubbel gevouwen met het rode geborduurde deel voor en de punt naar beneden. Het is aannemelijk dat de doek hier in de plaats is gekomen van de boombast lendedoek, al is het onwaarschijnlijk dat in Sahu de figuren op de tuala suje nog ooit geassocieerd zijn met koppensnellen. <BR>

Rood-gele geborduurde lendendoek

Deze katoenen doek bestaat uit twee diagonale delen, een effen gele helft en een geborduurde rode helft. De zwart, wit of gele borduursels van bloem- en zon- en schildpadmotieven komen ook voor op een zeldzame doek en op boomschors elders in Halmahera.<BR> De rood-gele doek wordt op drie verschillende plaatsen en manieren gedragen tijdens het oogstritueel, afhankelijk van de gender en status van de drager. De rode helft ligt voor, maar een rand van de gele helft dient zichtbaar te zijn:<BR> De doek wordt gebruikt als lendedoek van gehuwde mannen in het legu ritueel.<BR> Gehuwde mannen dansen de ciawa of legu dans in de lange geel-rode jas (juba), waarbij de tuala suje wordt gebruikt als lendedoek, dubbel gevouwen met het rode geborduurde deel voor en de punt naar beneden. Het is aannemelijk dat de doek hier in de plaats is gekomen van de boombast lendedoek, al is het onwaarschijnlijk dat in Sahu de figuren op de tuala suje nog ooit geassocieerd zijn met koppensnellen. <BR>