Houten deur met in reliëf uitgesneden figuren

Gebeeldhouwde deuren worden aangebracht in heiligdommen (bv. in het heilige woud), in graanschuren en in de woonhuizen.<BR> <BR> De uitgesneden figuren zijn in negen horizontale rijen gerangschikt, van boven naar beneden tonen deze:<BR> 1. een ruiterfiguur met een lang voorwerp (zwaard?) in de linkerhand, een schildpad zonder kop met boven hem een maansikkel, een schildpad<BR> 2. twee vogels (gieren?) met tussen hen in een boog<BR> 3. een viervoetig dier met aan weerszijden een buffelmasker<BR> 4. een krokodil<BR> 5. twee vogels met hoge poten en een lange bek: de een pikt een slang op, de ander houdt een slang in de bek<BR> 6. een viervoetig dier, een op vier poten lopende aap, een kleine op de achterpoten staande aap<BR> 7. twee mannen, die samen een lang bootvormig voorwerp op het hoofd dragen, een man die een lang voorwerp voor zich uit draagt, een man die al lopend op een trommel slaat, een man die een lang voorwerp opzij draagt en de linkerarm opheft<BR> 8. een man die voorovergebogen een geweer richt, een olifant<BR> 9. twee viervoetige dieren met korte hoorntjes met tussen hen in een mensfiguur die een schaal boven het hoofd houdt (misschien een beeld dat bij begrafenissen op het dorpsplein wordt geplaatst met een schaal voor offergaven op het hoofd) met daarboven een maansikkel<BR> <BR> De krokodil, slang, olifant, schildpad, kameleon en de calao-vogel spelen een belangrijke rol in de mythologie van de Senufo. De krokodil wordt meestal afgebeeld met een prooi in zijn bek. De olifant wordt met macht en hoofdmanschap geassocieerd. Ruiterfiguren stellen bandéguélé voor, een soort lagere aardgeesten van aapachtig voorkomen. Ze zijn gewapend met lansen of sabels van grote occulte macht. Afbeeldingen van buffelmaskers zouden volgens Holas (1952) verband houden met een oude vruchtbaarheidscultus.<BR> <BR>

Houten deur met in reliëf uitgesneden figuren

Gebeeldhouwde deuren worden aangebracht in heiligdommen (bv. in het heilige woud), in graanschuren en in de woonhuizen.<BR> <BR> De uitgesneden figuren zijn in negen horizontale rijen gerangschikt, van boven naar beneden tonen deze:<BR> 1. een ruiterfiguur met een lang voorwerp (zwaard?) in de linkerhand, een schildpad zonder kop met boven hem een maansikkel, een schildpad<BR> 2. twee vogels (gieren?) met tussen hen in een boog<BR> 3. een viervoetig dier met aan weerszijden een buffelmasker<BR> 4. een krokodil<BR> 5. twee vogels met hoge poten en een lange bek: de een pikt een slang op, de ander houdt een slang in de bek<BR> 6. een viervoetig dier, een op vier poten lopende aap, een kleine op de achterpoten staande aap<BR> 7. twee mannen, die samen een lang bootvormig voorwerp op het hoofd dragen, een man die een lang voorwerp voor zich uit draagt, een man die al lopend op een trommel slaat, een man die een lang voorwerp opzij draagt en de linkerarm opheft<BR> 8. een man die voorovergebogen een geweer richt, een olifant<BR> 9. twee viervoetige dieren met korte hoorntjes met tussen hen in een mensfiguur die een schaal boven het hoofd houdt (misschien een beeld dat bij begrafenissen op het dorpsplein wordt geplaatst met een schaal voor offergaven op het hoofd) met daarboven een maansikkel<BR> <BR> De krokodil, slang, olifant, schildpad, kameleon en de calao-vogel spelen een belangrijke rol in de mythologie van de Senufo. De krokodil wordt meestal afgebeeld met een prooi in zijn bek. De olifant wordt met macht en hoofdmanschap geassocieerd. Ruiterfiguren stellen bandéguélé voor, een soort lagere aardgeesten van aapachtig voorkomen. Ze zijn gewapend met lansen of sabels van grote occulte macht. Afbeeldingen van buffelmaskers zouden volgens Holas (1952) verband houden met een oude vruchtbaarheidscultus.<BR> <BR>