Bo nun Amuin

Het masker behoort tot de zogenaamde Bo nun Amuin maskers, letterlijk 'goden in of van het woud' of Amuin yasua, letterlijk 'de goden van de mensen'. Deze beelden angstaanjagende dierenkoppen uit met open kaken en prominente tanden. De Baulé hebben diep respect en ontzag voor hen.<BR> Het kostuum van deze maskers bevat geen katoen, produkt van de geciviliseerde gemeenschap, maar zijn allen van raffia, een bosprodukt. Sommige dansers dragen ijzeren enkelbanden met belletjes.<BR> De maskers en kostuums worden in een speciaal heiligdom in het bos bewaard, buiten het dorp. Ze worden gedanst om het dorp te beschermen tegen allerlei gevaren, om vrouwen te disciplineren en op begrafenissen van voormalige dansers en belangrijke mannen. Hun optredens zijn angstwekkende schouwspelen, vol van gewelddadig gedrag en magische handelingen. Vrouwen en kinderen moeten binnenblijven of zelfs het dorp verlaten wanneer de Bo nun Amuin optreden. Het is vrouwen strikt verboden ze te aanschouwen of te kennen op straffe van pijn of zelfs de dood. <BR> Deze mannenmaskers zijn de belangrijkste politieke authoriteit in het dorp en de enige politieke eenheid die sancties kan opleggen. Door intimidatie 'disciplineren' ze vrouwen en jongere mannen en versterken ze de waardigheid en collectieve authoriteit van de mannen als geheel en individueel binnen hun families. De boetes die zij opleggen bestaan meestal uit vlees en drank.<BR> De meeste Bo nun Amuin mogen door alle mannen gezien worden die een eenvoudige privé ceremonie hebben ondergaan waarbij palmwijn of een kip geofferd worden. Deze ceremonie geeft een jong volwassen man het recht voor de rest van zijn leven aan de maskerdans deel te nemen. Sommige maskers zijn echter verboden voor de jongere en ongetrouwde mannen. De dansers moeten voor het maskerfeest tevens afzien van seksuele gemeenschap.<BR> Het heiligdom waar de maskers worden bewaard, Amuin bo nun geheten, ligt meestal enkele meters van het dorp verwijderd in het bos. Het pad naar deze open plek is meestal symbolisch verspert tegen onbevoegden, middels twee heilige bomen die, in het dorp, aan weerszijden van het begin van het pad staan. De open plek biedt genoeg ruimte aan een twintigtal mannen, bevat een offersteen en een overkapping voor de maskers die hen beschermt tegen de weersinvloeden. Het heiligdom biedt echter niet alleen bescherming aan de maskers maar ook aan de kostuums, accesoires, muziekinstrumenten, gifstoffen en drankjes.<BR> Alhoewel de Bo nun Amuin op machtige bosdieren lijken, zoals de buffel en krokodil, beschouwen de Baulé ze niet als dieren maar associeren ze hen met het woud en mannelijkheid (Vogel 1997: 205-214).

Bo nun Amuin

Het masker behoort tot de zogenaamde Bo nun Amuin maskers, letterlijk 'goden in of van het woud' of Amuin yasua, letterlijk 'de goden van de mensen'. Deze beelden angstaanjagende dierenkoppen uit met open kaken en prominente tanden. De Baulé hebben diep respect en ontzag voor hen.<BR> Het kostuum van deze maskers bevat geen katoen, produkt van de geciviliseerde gemeenschap, maar zijn allen van raffia, een bosprodukt. Sommige dansers dragen ijzeren enkelbanden met belletjes.<BR> De maskers en kostuums worden in een speciaal heiligdom in het bos bewaard, buiten het dorp. Ze worden gedanst om het dorp te beschermen tegen allerlei gevaren, om vrouwen te disciplineren en op begrafenissen van voormalige dansers en belangrijke mannen. Hun optredens zijn angstwekkende schouwspelen, vol van gewelddadig gedrag en magische handelingen. Vrouwen en kinderen moeten binnenblijven of zelfs het dorp verlaten wanneer de Bo nun Amuin optreden. Het is vrouwen strikt verboden ze te aanschouwen of te kennen op straffe van pijn of zelfs de dood. <BR> Deze mannenmaskers zijn de belangrijkste politieke authoriteit in het dorp en de enige politieke eenheid die sancties kan opleggen. Door intimidatie 'disciplineren' ze vrouwen en jongere mannen en versterken ze de waardigheid en collectieve authoriteit van de mannen als geheel en individueel binnen hun families. De boetes die zij opleggen bestaan meestal uit vlees en drank.<BR> De meeste Bo nun Amuin mogen door alle mannen gezien worden die een eenvoudige privé ceremonie hebben ondergaan waarbij palmwijn of een kip geofferd worden. Deze ceremonie geeft een jong volwassen man het recht voor de rest van zijn leven aan de maskerdans deel te nemen. Sommige maskers zijn echter verboden voor de jongere en ongetrouwde mannen. De dansers moeten voor het maskerfeest tevens afzien van seksuele gemeenschap.<BR> Het heiligdom waar de maskers worden bewaard, Amuin bo nun geheten, ligt meestal enkele meters van het dorp verwijderd in het bos. Het pad naar deze open plek is meestal symbolisch verspert tegen onbevoegden, middels twee heilige bomen die, in het dorp, aan weerszijden van het begin van het pad staan. De open plek biedt genoeg ruimte aan een twintigtal mannen, bevat een offersteen en een overkapping voor de maskers die hen beschermt tegen de weersinvloeden. Het heiligdom biedt echter niet alleen bescherming aan de maskers maar ook aan de kostuums, accesoires, muziekinstrumenten, gifstoffen en drankjes.<BR> Alhoewel de Bo nun Amuin op machtige bosdieren lijken, zoals de buffel en krokodil, beschouwen de Baulé ze niet als dieren maar associeren ze hen met het woud en mannelijkheid (Vogel 1997: 205-214).