'Imposición de manos'

De Cubaan José Bedia (1959) is een palo monte priester en put in zijn werk uit de rijke beeldenwereld van die religie met Congo roots. De kunstenaar is daarnaast geïnitieerd in de religie van de Sioux indianen en een groot verzamelaar van etnografica. Zijn interesse is gericht op iedere vorm van magisch-religieuze beleving. <BR> <BR> Deze tekening is uitgevoerd op amate papier uit Mexico, een papiersoort waar de sjamanen van de indianen in Pueblo magische kwaliteiten aan toe schreven. Het is dik, laag over laag gemaakt, bruin papier dat zeker bijdraagt aan de visuele impact. <BR> <BR> We zien een kleine figuur met buitenproportionele handen in het klassieke gebaar van smeekbede en handoplegging. De titel Imposición de manos (Handoplegging) verwijst daar ook naar. Alle aandacht gaat uit naar de handen, zij tasten naar de spirituele wereld en geven genezende kracht door.

'Imposición de manos'

De Cubaan José Bedia (1959) is een palo monte priester en put in zijn werk uit de rijke beeldenwereld van die religie met Congo roots. De kunstenaar is daarnaast geïnitieerd in de religie van de Sioux indianen en een groot verzamelaar van etnografica. Zijn interesse is gericht op iedere vorm van magisch-religieuze beleving. <BR> <BR> Deze tekening is uitgevoerd op amate papier uit Mexico, een papiersoort waar de sjamanen van de indianen in Pueblo magische kwaliteiten aan toe schreven. Het is dik, laag over laag gemaakt, bruin papier dat zeker bijdraagt aan de visuele impact. <BR> <BR> We zien een kleine figuur met buitenproportionele handen in het klassieke gebaar van smeekbede en handoplegging. De titel Imposición de manos (Handoplegging) verwijst daar ook naar. Alle aandacht gaat uit naar de handen, zij tasten naar de spirituele wereld en geven genezende kracht door.