'Amine'

Foto, getiteld Amine, uit een serie foto’s uit 2011 waarin kunstenaar Hassan Hajjaj zijn vrienden portretteert, zoals hier de Marokkaanse modeontwerper Amine Bendriouich. Bendriouich is afgebeeld met zonnebril en snor, gekleed in een djellaba gemaakt van een deken, met een broek en schoenen van verpakkkingsmateriaal. De vloer en wanden zijn bekleed met groene matten met geometrische patronen. Hij zit op een bank van plastic Coca-Colakratjes en gebloemde kussens. Voor hem staat een Coca-Colafles met rode vloeistof.<BR> <BR> Hassan Hajjaj is bekend om zijn fotoportretten van bevriende muzikanten en kunstenaars, maar ook van vreemden die hij tegenkomt in de straten van Marrakech. De geportretteerden dragen doorgaans kleding die Hajjaj zelf heeft ontworpen en zijn gefotografeerd in een door hem gecreëerd decor. In de kleding en decors zijn vaak logo's van producten en bekende merken te vinden, zoals in deze foto Coca-Cola. De sterk geënsceneerde portretten combineren de beeldtaal van hedendaagse modefotografie met verwijzingen naar pop art en naar de studiofotografie van Afrikaanse fotografen zoals Malick Sidibé. Het werk van Hajjaj geeft op die manier commentaar op de vermenging van traditie met zowel de 'hoge' als de 'lage' cultuur, en op de wereldwijde vrije markt die wordt gedomineerd door merken.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De foto is een metallic lambda afdruk op dibond, ingelijst in een witte houten lijst met daarin een strook tapijt. De lijst is een integraal onderdeel van het kunstwerk.<BR>

'Amine'

Foto, getiteld Amine, uit een serie foto’s uit 2011 waarin kunstenaar Hassan Hajjaj zijn vrienden portretteert, zoals hier de Marokkaanse modeontwerper Amine Bendriouich. Bendriouich is afgebeeld met zonnebril en snor, gekleed in een djellaba gemaakt van een deken, met een broek en schoenen van verpakkkingsmateriaal. De vloer en wanden zijn bekleed met groene matten met geometrische patronen. Hij zit op een bank van plastic Coca-Colakratjes en gebloemde kussens. Voor hem staat een Coca-Colafles met rode vloeistof.<BR> <BR> Hassan Hajjaj is bekend om zijn fotoportretten van bevriende muzikanten en kunstenaars, maar ook van vreemden die hij tegenkomt in de straten van Marrakech. De geportretteerden dragen doorgaans kleding die Hajjaj zelf heeft ontworpen en zijn gefotografeerd in een door hem gecreëerd decor. In de kleding en decors zijn vaak logo's van producten en bekende merken te vinden, zoals in deze foto Coca-Cola. De sterk geënsceneerde portretten combineren de beeldtaal van hedendaagse modefotografie met verwijzingen naar pop art en naar de studiofotografie van Afrikaanse fotografen zoals Malick Sidibé. Het werk van Hajjaj geeft op die manier commentaar op de vermenging van traditie met zowel de 'hoge' als de 'lage' cultuur, en op de wereldwijde vrije markt die wordt gedomineerd door merken.<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De foto is een metallic lambda afdruk op dibond, ingelijst in een witte houten lijst met daarin een strook tapijt. De lijst is een integraal onderdeel van het kunstwerk.<BR>