Model van de Rotskoepel

Model van de Rotskoepel te Jeruzalem. De koepel is te openen als doos, het deksel bestaat uit de koepel en het dak van het bouwwerk, rondom het deksel zijn Arabische letters aangebracht, die de Arabische inscriptie van de echte Rotskoepel probeert te imiteren.<BR> <BR> De Rotskoepel in Jeruzalem is, na de Ka'aba in Mekka en de Moskee van de Profeet in Medina, een belangrijke bedevaartsplaats voor moslims. Als aandenken aan de bedevaart namen pelgrims vaak souvenirs mee, zoals dit model van de Rotskoepel, dat als doos functioneert. Al in de negentiende eeuw werden modellen van belangrijke christelijke en islamitische bouwwerken uitgevoerd in paarlemoer populair als souvenir. Nadat Israël Oost-Jeruzalem in 1967 bezette werd de Rotskoepel een symbool voor de Palestijnse strijd. Afbeeldingen van het gebouw worden gekocht als symbool van de Palestijnse identiteit en als uiting van solidariteit met het Palestijnse volk.<BR> <BR> De Rotskoepel is in opdracht van de Omayyaden kalief Abd al-Malik in 691-92 AD gebouwd op de voormalige Tempelberg (Haram al-Sharif). De Rotskoepel is niet als moskee gebouwd, maar als gedenk- en bedevaartsplaats, op de fundamenten van de joodse tempel die Herodes de Grote had laten bouwen en in het jaar 70 AD door de Romeinen werd verwoest. Volgens islamitische traditie ontleent deze plek zijn heiligheid aan de mi’raj, de nachtelijke hemelreis die de profeet Mohammed tijdens zijn leven heeft gemaakt. Volgens sommige moslimtheologen is het ook de plaats waar God Abraham vroeg zijn zoon Izaak te offeren. Het verhaal van de mi’raj vertelt dat de profeet in één nacht van zijn woonplaats Mekka naar Jeruzalem reisde, daar vanuit vanaf de grote rots op de Tempelberg opsteeg naar de hemel, zijn voetdruk achterlatend in deze rots, de zeven hemelen bezocht waar hij een ontmoeting had met de profeten die hem voorgingen, alvorens terug te keren naar Mekka. Om deze gebeurtenis te markeren liet kalief Abd al-Malik het Rotskoepelcomplex bouwen op de plaats waar de rots zich bevindt.

Model van de Rotskoepel

Model van de Rotskoepel te Jeruzalem. De koepel is te openen als doos, het deksel bestaat uit de koepel en het dak van het bouwwerk, rondom het deksel zijn Arabische letters aangebracht, die de Arabische inscriptie van de echte Rotskoepel probeert te imiteren.<BR> <BR> De Rotskoepel in Jeruzalem is, na de Ka'aba in Mekka en de Moskee van de Profeet in Medina, een belangrijke bedevaartsplaats voor moslims. Als aandenken aan de bedevaart namen pelgrims vaak souvenirs mee, zoals dit model van de Rotskoepel, dat als doos functioneert. Al in de negentiende eeuw werden modellen van belangrijke christelijke en islamitische bouwwerken uitgevoerd in paarlemoer populair als souvenir. Nadat Israël Oost-Jeruzalem in 1967 bezette werd de Rotskoepel een symbool voor de Palestijnse strijd. Afbeeldingen van het gebouw worden gekocht als symbool van de Palestijnse identiteit en als uiting van solidariteit met het Palestijnse volk.<BR> <BR> De Rotskoepel is in opdracht van de Omayyaden kalief Abd al-Malik in 691-92 AD gebouwd op de voormalige Tempelberg (Haram al-Sharif). De Rotskoepel is niet als moskee gebouwd, maar als gedenk- en bedevaartsplaats, op de fundamenten van de joodse tempel die Herodes de Grote had laten bouwen en in het jaar 70 AD door de Romeinen werd verwoest. Volgens islamitische traditie ontleent deze plek zijn heiligheid aan de mi’raj, de nachtelijke hemelreis die de profeet Mohammed tijdens zijn leven heeft gemaakt. Volgens sommige moslimtheologen is het ook de plaats waar God Abraham vroeg zijn zoon Izaak te offeren. Het verhaal van de mi’raj vertelt dat de profeet in één nacht van zijn woonplaats Mekka naar Jeruzalem reisde, daar vanuit vanaf de grote rots op de Tempelberg opsteeg naar de hemel, zijn voetdruk achterlatend in deze rots, de zeven hemelen bezocht waar hij een ontmoeting had met de profeten die hem voorgingen, alvorens terug te keren naar Mekka. Om deze gebeurtenis te markeren liet kalief Abd al-Malik het Rotskoepelcomplex bouwen op de plaats waar de rots zich bevindt.