Ceremoniële dolk

Vroeger maakten de Asmat dolken uit het scheen- of voetbeen van een kasuaris, het dijbeen van een mens of uit het kaakbeen van een krokodil. De dolken waren niet alleen prestigevoorwerpen voor de krijgers maar dienden ook als steekwapen. Een dolk had tevens een ceremoniële functie. Dat is vaak te zien aan de versiering die bestaat uit veren, veerpennen en zaden. De dolk werd gedragen in een gevlochten band die rond de bovenarm zit.<BR> <BR> Deze dolk komt inderdaad uit het Asmat gebied en is gemaakt van de onderkaak van een krokodil. Een tand op het uiteinde zit er nog aan vast. Verder is de dolk uitgebreid versierd met casuaris-veren en 'jobstranen'. Dergelijke dolken werden als steekwapen gebruikt. Het Nederlandse koloniale bestuur en de Roomskatholieke missie hebben ertoe bijgedragen dat vanaf het begin van de 20e eeuw de rol van oorlog in de Asmat-cultuur sterk is teruggedrongen. Gezien de versiering van de dolk werd deze waarschijnlijk als ceremoniële dolk gebruikt.

Ceremoniële dolk

Vroeger maakten de Asmat dolken uit het scheen- of voetbeen van een kasuaris, het dijbeen van een mens of uit het kaakbeen van een krokodil. De dolken waren niet alleen prestigevoorwerpen voor de krijgers maar dienden ook als steekwapen. Een dolk had tevens een ceremoniële functie. Dat is vaak te zien aan de versiering die bestaat uit veren, veerpennen en zaden. De dolk werd gedragen in een gevlochten band die rond de bovenarm zit.<BR> <BR> Deze dolk komt inderdaad uit het Asmat gebied en is gemaakt van de onderkaak van een krokodil. Een tand op het uiteinde zit er nog aan vast. Verder is de dolk uitgebreid versierd met casuaris-veren en 'jobstranen'. Dergelijke dolken werden als steekwapen gebruikt. Het Nederlandse koloniale bestuur en de Roomskatholieke missie hebben ertoe bijgedragen dat vanaf het begin van de 20e eeuw de rol van oorlog in de Asmat-cultuur sterk is teruggedrongen. Gezien de versiering van de dolk werd deze waarschijnlijk als ceremoniële dolk gebruikt.