'Eva'

Deze foto van de hand van James Barnor (Ghana, 1929) is een portret van een jonge vrouw, Eva, uit het multiculturele Londen van de jaren 1960. Eva was geen professioneel model, zoals de andere vrouwen in Barnor's fotoshoots, maar een vriendin. Barnor maakte de foto als deel van zijn portfolio als freelance fotograaf voor DRUM magazine.<BR> <BR> DRUM magazine is bekend geworden als het eerste zwarte lifestyle magazine in Afrika. Het tijdschrift bestaat nog steeds, maar was vooral populair en invloedrijk in de jaren 1950-60. Het Engelstalige tijdschrift werd in 1951 in Johannesburg, Zuid-Afrika, opgericht als African Drum en richtte zich aanvankelijk op de "tribale" Afrikaanse cultuur. Toen een dergelijk "wit" en stereotype perspectief zwarte lezers onvoldoende bleek aan te spreken, werd het blad onder leiding van de Britten Jim Baley en Anthony Simpson omgedoopt tot DRUM en met een nieuwe focus op de grootstedelijke en kosmopolitische Afrikaanse cultuur een groot succes.(1) DRUM kreeg vanaf midden jaren 1950 een pan-Afrikaanse reikwijdte: naast een Zuid-Afrikaanse editie, kwamen er aparte edities voor Ghana, Nigeria, Oost-Afrika en Centraal Afrika, elk met een eigen inhoud. Het tijdschrift werd eveneens gelezen in Engeland en de VS.<BR> <BR> DRUM was een pionier op het gebied van de zwarte journalistiek, maar bracht ook korte verhalen, nieuws en entertainment op het gebied van sport, muziek, mode en celebrities, en jaarlijke verkiezingen van Miss en Mr. Africa. Het tijdschrift straalde, al tijdens het apartheidsregime in Zuid-Afrika en voor de onafhankelijkheid van de andere Afrikaanse verspreidingsgebieden, hoop, trots en optimisme uit.<BR> <BR> Fotografie speelde in het tijdschrift een belangrijke rol, en hielp een nieuw beeld creeren van het moderne Afrika en de Afrikaanse diaspora. Vooral de foto's van glamoureuze cover girls droegen bij aan de populariteit van DRUM.(2) Barnor fotografeerde in Londen zwarte cover girls voor de Ghana en Nigeria edities van DRUM. Redacteuren schreven er meestal korte tekstjes bij, die vertelden hoe de sexy modellen deel waren van het bruisende internationale stadsleven en de wereld vol ambities tegemoet traden.<BR> <BR> Deze foto werd destijds niet gepubliceerd. Hij werd in 2010 opnieuw uitgebracht door Autograph ABP, Londen, als getuige van het veranderende Londen en de opkomst van een "mondiale zwarte identiteit" in de jaren 1960.(3)<BR> <BR> 1. DRUM editor Anthony Sampson, geciteerd in Tyler Fleming en Toyin Falola, "Africa's Media Empire: Drum's Expansion to Nigeria", in: History in Africa, Vol. 32 (2005), p.135.<BR> 2. Idem, p.137.<BR> 3. Kobena Mercer spreekt over "the emergence of a global blackness" in "People Get Ready: James Barnor's Route Map of Afri-Modernity", in: Ever Young: James Barnor (Londen: Autograph ABP, 2010).

'Eva'

Deze foto van de hand van James Barnor (Ghana, 1929) is een portret van een jonge vrouw, Eva, uit het multiculturele Londen van de jaren 1960. Eva was geen professioneel model, zoals de andere vrouwen in Barnor's fotoshoots, maar een vriendin. Barnor maakte de foto als deel van zijn portfolio als freelance fotograaf voor DRUM magazine.<BR> <BR> DRUM magazine is bekend geworden als het eerste zwarte lifestyle magazine in Afrika. Het tijdschrift bestaat nog steeds, maar was vooral populair en invloedrijk in de jaren 1950-60. Het Engelstalige tijdschrift werd in 1951 in Johannesburg, Zuid-Afrika, opgericht als African Drum en richtte zich aanvankelijk op de "tribale" Afrikaanse cultuur. Toen een dergelijk "wit" en stereotype perspectief zwarte lezers onvoldoende bleek aan te spreken, werd het blad onder leiding van de Britten Jim Baley en Anthony Simpson omgedoopt tot DRUM en met een nieuwe focus op de grootstedelijke en kosmopolitische Afrikaanse cultuur een groot succes.(1) DRUM kreeg vanaf midden jaren 1950 een pan-Afrikaanse reikwijdte: naast een Zuid-Afrikaanse editie, kwamen er aparte edities voor Ghana, Nigeria, Oost-Afrika en Centraal Afrika, elk met een eigen inhoud. Het tijdschrift werd eveneens gelezen in Engeland en de VS.<BR> <BR> DRUM was een pionier op het gebied van de zwarte journalistiek, maar bracht ook korte verhalen, nieuws en entertainment op het gebied van sport, muziek, mode en celebrities, en jaarlijke verkiezingen van Miss en Mr. Africa. Het tijdschrift straalde, al tijdens het apartheidsregime in Zuid-Afrika en voor de onafhankelijkheid van de andere Afrikaanse verspreidingsgebieden, hoop, trots en optimisme uit.<BR> <BR> Fotografie speelde in het tijdschrift een belangrijke rol, en hielp een nieuw beeld creeren van het moderne Afrika en de Afrikaanse diaspora. Vooral de foto's van glamoureuze cover girls droegen bij aan de populariteit van DRUM.(2) Barnor fotografeerde in Londen zwarte cover girls voor de Ghana en Nigeria edities van DRUM. Redacteuren schreven er meestal korte tekstjes bij, die vertelden hoe de sexy modellen deel waren van het bruisende internationale stadsleven en de wereld vol ambities tegemoet traden.<BR> <BR> Deze foto werd destijds niet gepubliceerd. Hij werd in 2010 opnieuw uitgebracht door Autograph ABP, Londen, als getuige van het veranderende Londen en de opkomst van een "mondiale zwarte identiteit" in de jaren 1960.(3)<BR> <BR> 1. DRUM editor Anthony Sampson, geciteerd in Tyler Fleming en Toyin Falola, "Africa's Media Empire: Drum's Expansion to Nigeria", in: History in Africa, Vol. 32 (2005), p.135.<BR> 2. Idem, p.137.<BR> 3. Kobena Mercer spreekt over "the emergence of a global blackness" in "People Get Ready: James Barnor's Route Map of Afri-Modernity", in: Ever Young: James Barnor (Londen: Autograph ABP, 2010).