Houten beschilderd dansmasker met twee onderdelen

Zulke maskers worden door mannen bij de dans gedragen. De cylinder staat bovenop het hoofd waar een zak overheen is getrokken. Aan het einde hiervan, door het gat aan de achterkant van het masker, wordt een lang stuk palmmerg, met bast(tuturi)repen omwonden, vastgebonden. De maskers stellen mannelijke en vrouwelijke demonen voor (buläru en uadyáuläru). Dergelijke maskers worden gebruikt bij de tori-tori-dans, een vruchtbaarheidsdans Hartmann, 1967: cat. no. 318, 318-323; Koch-Grünberg, 1910: abb. 212, tafel X).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Cylindervormig houten vorm, waarop o.a. een gezicht is geschilderd met kalk, gele klei en rode plantensappen. Aan weerszijden bevinden zich twee gaten waarin objectnummers -b en -c gestoken worden bij wijze van oren.

Houten beschilderd dansmasker met twee onderdelen

Zulke maskers worden door mannen bij de dans gedragen. De cylinder staat bovenop het hoofd waar een zak overheen is getrokken. Aan het einde hiervan, door het gat aan de achterkant van het masker, wordt een lang stuk palmmerg, met bast(tuturi)repen omwonden, vastgebonden. De maskers stellen mannelijke en vrouwelijke demonen voor (buläru en uadyáuläru). Dergelijke maskers worden gebruikt bij de tori-tori-dans, een vruchtbaarheidsdans Hartmann, 1967: cat. no. 318, 318-323; Koch-Grünberg, 1910: abb. 212, tafel X).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> Cylindervormig houten vorm, waarop o.a. een gezicht is geschilderd met kalk, gele klei en rode plantensappen. Aan weerszijden bevinden zich twee gaten waarin objectnummers -b en -c gestoken worden bij wijze van oren.