Verschillende ontwerpen van patronen voor Surinaams-Creoolse hoofddoeken

Papieren ontwerptekeningen in kleur voor het maken van angisa's.<BR> De patronen zijn in Japan gemaakt. Vaker werden fragmenten van oude hoofddoeken naar Japan gestuurd, waar men zich liet inspireren door de patronen voor het maken van nieuwe doeken.<BR> <BR> Angisa's vormen onderdeel van de dracht van een kotomisi.<BR> De koto is een in Suriname ontstane klederdracht die werd bedacht door slavenhouders en hun vrouwen om hun slavinnen 'zedig' te kleden. De dracht bestaat uit een koto (rok), jaki (jak) en angisa (hoofddoek). Aan de dracht kon men aflezen tot welke godsdienst de slavenhouder behoorde. Hoewel vroeger dagelijkse kleding, veranderde de koto later in gelegenheidskleding. De koto en vooral de angisa spraken en spreken een geheime taal (Henar-Hewitt, 1987:35).

Verschillende ontwerpen van patronen voor Surinaams-Creoolse hoofddoeken

Papieren ontwerptekeningen in kleur voor het maken van angisa's.<BR> De patronen zijn in Japan gemaakt. Vaker werden fragmenten van oude hoofddoeken naar Japan gestuurd, waar men zich liet inspireren door de patronen voor het maken van nieuwe doeken.<BR> <BR> Angisa's vormen onderdeel van de dracht van een kotomisi.<BR> De koto is een in Suriname ontstane klederdracht die werd bedacht door slavenhouders en hun vrouwen om hun slavinnen 'zedig' te kleden. De dracht bestaat uit een koto (rok), jaki (jak) en angisa (hoofddoek). Aan de dracht kon men aflezen tot welke godsdienst de slavenhouder behoorde. Hoewel vroeger dagelijkse kleding, veranderde de koto later in gelegenheidskleding. De koto en vooral de angisa spraken en spreken een geheime taal (Henar-Hewitt, 1987:35).