Houten beeld van Garuda

Garuda, het rijdier van Vishnu, wordt als mythisch wezen voorgesteld; half mens, half vogel. Hij is strikt genomen niet van goddelijke oorsprong, toch wordt hij vereerd omdat men hem beschouwd als een krachtig medewerker aan de heldendaden van zijn god. Allerlei verhalen omtrent Garuda's geboorte zijn in omloop. Op Bali wordt Garuda voorgesteld met wang- en slagtanden, klauwvormige uitsteeksels aan de vleugels en met de voet trappend op een slang. Hij vertoont grote overeenkomsten met Rawana's rijdier Wilmana dat ook door een zwaard hanterende vogeldemon wordt voorgesteld. Dit beeld behoort tot een groep van 28 beelden (15-156 t/m 15-182b), gezamenlijk een pantheon van Balinese godheden vormend, dat getoond werd op de Nederlandse koloniale afdeling op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1900. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft C.M. Pleyte, conservator van 's Rijks Etnografisch Museum in Leiden, deze beelden op Bali laten vervaardigen. Met behulp van enkele priesters selecteerde hij de relevante beelden die vervolgens door Balinese houtsnijders werden nagemaakt.

Houten beeld van Garuda

Garuda, het rijdier van Vishnu, wordt als mythisch wezen voorgesteld; half mens, half vogel. Hij is strikt genomen niet van goddelijke oorsprong, toch wordt hij vereerd omdat men hem beschouwd als een krachtig medewerker aan de heldendaden van zijn god. Allerlei verhalen omtrent Garuda's geboorte zijn in omloop. Op Bali wordt Garuda voorgesteld met wang- en slagtanden, klauwvormige uitsteeksels aan de vleugels en met de voet trappend op een slang. Hij vertoont grote overeenkomsten met Rawana's rijdier Wilmana dat ook door een zwaard hanterende vogeldemon wordt voorgesteld. Dit beeld behoort tot een groep van 28 beelden (15-156 t/m 15-182b), gezamenlijk een pantheon van Balinese godheden vormend, dat getoond werd op de Nederlandse koloniale afdeling op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1900. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft C.M. Pleyte, conservator van 's Rijks Etnografisch Museum in Leiden, deze beelden op Bali laten vervaardigen. Met behulp van enkele priesters selecteerde hij de relevante beelden die vervolgens door Balinese houtsnijders werden nagemaakt.