Bus-taxi experiment

Op 28 mei 1983 ging er een proef van start met een nieuw openbaar vervoersysteem in Friesland, de bustaxi. Deze proef werd uitgevoerd door de Fram, de Friese Autobus Maatschappij en vond plaats in het gebied tussen Leeuwarden, Sneek en Bolsward. De bustaxi heeft, in tegenstelling tot normale bussen, geen vaste routes en geen vaste vertrektijden. De bustaxi reed op telefonische aanvraag van de reizigers naar alle bestemmingen binnen het proefgebied. Een centrale computer in Sneek coördineerde de boekingen en bepaalde de beste routes voor de bussen. Op de foto is naast de buschauffeur een terminal te zien. Deze terminal staat in verbinding met de centrale computer in Sneek. Via het toestel krijgt de chauffeur door waar hij naar toe moet rijden. Dit experiment werd op 1 juni 1986 beëindigd. In de proefperiode bleek dat het experiment maatschappelijk niet voldeed, en financieel niet haalbaar was. Dit kwam doordat een grote groep reizigers de voorkeur gaf aan een vaste lijndienst op vaste tijden. Daarom is men na 1 juni 1986 doorgegaan met twee normale lijndiensten tussen Leeuwarden en Sneek en twee belbusachtige systemen in het gebied ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-Sneek. Bij belbussen wordt gereden met een enigszins flexibele route, maar met vaste vertrek- en aankomsttijden.

Bus-taxi experiment

Op 28 mei 1983 ging er een proef van start met een nieuw openbaar vervoersysteem in Friesland, de bustaxi. Deze proef werd uitgevoerd door de Fram, de Friese Autobus Maatschappij en vond plaats in het gebied tussen Leeuwarden, Sneek en Bolsward. De bustaxi heeft, in tegenstelling tot normale bussen, geen vaste routes en geen vaste vertrektijden. De bustaxi reed op telefonische aanvraag van de reizigers naar alle bestemmingen binnen het proefgebied. Een centrale computer in Sneek coördineerde de boekingen en bepaalde de beste routes voor de bussen. Op de foto is naast de buschauffeur een terminal te zien. Deze terminal staat in verbinding met de centrale computer in Sneek. Via het toestel krijgt de chauffeur door waar hij naar toe moet rijden. Dit experiment werd op 1 juni 1986 beëindigd. In de proefperiode bleek dat het experiment maatschappelijk niet voldeed, en financieel niet haalbaar was. Dit kwam doordat een grote groep reizigers de voorkeur gaf aan een vaste lijndienst op vaste tijden. Daarom is men na 1 juni 1986 doorgegaan met twee normale lijndiensten tussen Leeuwarden en Sneek en twee belbusachtige systemen in het gebied ten westen van de spoorlijn Leeuwarden-Sneek. Bij belbussen wordt gereden met een enigszins flexibele route, maar met vaste vertrek- en aankomsttijden.