Mouw van een empire-japon van applicatiekant met een ijl patroon met een ananas tussen twee randen met bladertakjes en kleine ovale medaillons

Mouw van een empire-japon van naturelkleurige applicatiekant: Brusselse kloskant geappliceerd op drochelgrond. Dit type kant staat ook bekend onder de naam: point d'Angleterre. Trapeziumvormig model, voor een korte mouw die niet in elkaar genaaid is, met één ronde kant waar de mouw aan de japon kan worden gezet. Symmetrisch patroon met een hangende ananas in een fontein van langwerpige gevederde bladeren en langwerpige bessentakjes. De ananas hangt tussen twee sierranden van ovalen en omkrullende blaadjes. De ene sierrand loopt langs de onderzijde van de mouw en de andere halverwege, deze rand maakt een hoek in het midden. Het veld hierboven heeft een strooipatroon met bladeren en ringvormige moesjes. De motieven zijn gemaakt in spaarzaam gebruikte linnenslag met opengewerkte randjes en waarbij de vele gekloste reliëfcontouren, zogenaamde ribben, een belangrijk deel uitmaken van het totale beeld. In de ananas en de ovale medaillons zijn siergronden toegepast met blokjes gemaakt in vormslag.

Mouw van een empire-japon van applicatiekant met een ijl patroon met een ananas tussen twee randen met bladertakjes en kleine ovale medaillons

Mouw van een empire-japon van naturelkleurige applicatiekant: Brusselse kloskant geappliceerd op drochelgrond. Dit type kant staat ook bekend onder de naam: point d'Angleterre. Trapeziumvormig model, voor een korte mouw die niet in elkaar genaaid is, met één ronde kant waar de mouw aan de japon kan worden gezet. Symmetrisch patroon met een hangende ananas in een fontein van langwerpige gevederde bladeren en langwerpige bessentakjes. De ananas hangt tussen twee sierranden van ovalen en omkrullende blaadjes. De ene sierrand loopt langs de onderzijde van de mouw en de andere halverwege, deze rand maakt een hoek in het midden. Het veld hierboven heeft een strooipatroon met bladeren en ringvormige moesjes. De motieven zijn gemaakt in spaarzaam gebruikte linnenslag met opengewerkte randjes en waarbij de vele gekloste reliëfcontouren, zogenaamde ribben, een belangrijk deel uitmaken van het totale beeld. In de ananas en de ovale medaillons zijn siergronden toegepast met blokjes gemaakt in vormslag.