Vouwwaaier met leren blad, waarop met gouache Pan en de Naiaden is geschilderd, op een schildpad montuur

Model: doordat de twee meest rechtse benen in het verleden op elkaar zijn geplakt, heeft de waaier tegenwoordig een asymmetrische versiering en is nu nog alleen de linker reserve zichtbaar met hierin een omgekeerde vaas waar water uit stroomt. Een vaas of kruik gold als attribuut van de waternimfen of Naiaden, die bij het water leefden. Versiering: de central afgebeelde nimf steunt op een vaas en kijkt toe hoe Pan, haar meester, met een panfluit in de hand plotseling uit het water oprijst. Aan haar voeten buigt een putto zich over een vaas. De nimf rechts is bezig met haar toilet en kijkt hiertoe in een spiegel, die door een putto voor haar wordt opgehouden. De twee nimfen op de achtergrond lijken in een gesprek verwikkeld. In de griekse mythologie waren nimfen oorspronkelijk huwbare meisjes; later werden zij godinnen, maar steeds bleven zij het symbool van de jonge en mooie vrouw. De mythologische voorstelling is omgeven door een rand van goudkleurige vruchten eb bladeren in de trant van de Franse graveur Jean Le Pautre (1618-1682). Met name de enigszins plompe vorm van de vruchten en de manier waarop deze tussen het blad- en loofwerk zijn geranschikt, vertoont grote gelijkenis met de voorbeelden opde prenten uit de serie 'Frises, Feulïllages ou Tritons Marins a la Romaine', die tussen 1657 en 1663 in Parijs verschenen. Op het montuur en op de achterkant van het blad zijn kleine acanthusachtige ornamenten in zilver geschilderd. Mogelijk was deze beschildering bedoeld als imitatie van de, met zilverdraad ingelegde, schildpadmonturen die aan het einde van de 17de eeuw in de mode kwamen.

Vouwwaaier met leren blad, waarop met gouache Pan en de Naiaden is geschilderd, op een schildpad montuur

Model: doordat de twee meest rechtse benen in het verleden op elkaar zijn geplakt, heeft de waaier tegenwoordig een asymmetrische versiering en is nu nog alleen de linker reserve zichtbaar met hierin een omgekeerde vaas waar water uit stroomt. Een vaas of kruik gold als attribuut van de waternimfen of Naiaden, die bij het water leefden. Versiering: de central afgebeelde nimf steunt op een vaas en kijkt toe hoe Pan, haar meester, met een panfluit in de hand plotseling uit het water oprijst. Aan haar voeten buigt een putto zich over een vaas. De nimf rechts is bezig met haar toilet en kijkt hiertoe in een spiegel, die door een putto voor haar wordt opgehouden. De twee nimfen op de achtergrond lijken in een gesprek verwikkeld. In de griekse mythologie waren nimfen oorspronkelijk huwbare meisjes; later werden zij godinnen, maar steeds bleven zij het symbool van de jonge en mooie vrouw. De mythologische voorstelling is omgeven door een rand van goudkleurige vruchten eb bladeren in de trant van de Franse graveur Jean Le Pautre (1618-1682). Met name de enigszins plompe vorm van de vruchten en de manier waarop deze tussen het blad- en loofwerk zijn geranschikt, vertoont grote gelijkenis met de voorbeelden opde prenten uit de serie 'Frises, Feulïllages ou Tritons Marins a la Romaine', die tussen 1657 en 1663 in Parijs verschenen. Op het montuur en op de achterkant van het blad zijn kleine acanthusachtige ornamenten in zilver geschilderd. Mogelijk was deze beschildering bedoeld als imitatie van de, met zilverdraad ingelegde, schildpadmonturen die aan het einde van de 17de eeuw in de mode kwamen.