Zandlopertrom

Bij de Asmat, evenals in veel gebieden op Nieuw-Guinea, wordt de trom ('èm') beschouwd als een sacraal instrument. Het geluid van de trom wordt immers geassocieerd met de ontstaansmythe van de Asmat. Men bespeelt de trom onder andere voor de begeleiding van rituele liederen.<BR> Asmat-trommen zijn geladen met symboliek. De greep ('baq') van Asmat-trommen is gewoonlijk uitgesneden in de vorm van koppensnellerssymbolen. Het hoofdmotief is de bidsprinkhaan ('wènèt'). Andere koppensnellersmotieven die vaak gebruikt worden zijn de kopjes van de zwarte konings- of palm-kaketoe (‘ufir’), de jaarvogel ('fofojir', herkenbaar aan de inkepingen op de snavel), de pelikaan ('tjênêpir'), en een S-vormig figuur ('wash '). <BR> <BR> <BR> [KL] naturel & wit & oranjerood<BR> [VO] zandlopervormige trom aan één zijde bespannen met het vel van een leguaan, dat door middel van een rotanband bevestigd is. Voorzien van een handvat<BR> [DE] reliefversiering

Zandlopertrom

Bij de Asmat, evenals in veel gebieden op Nieuw-Guinea, wordt de trom ('èm') beschouwd als een sacraal instrument. Het geluid van de trom wordt immers geassocieerd met de ontstaansmythe van de Asmat. Men bespeelt de trom onder andere voor de begeleiding van rituele liederen.<BR> Asmat-trommen zijn geladen met symboliek. De greep ('baq') van Asmat-trommen is gewoonlijk uitgesneden in de vorm van koppensnellerssymbolen. Het hoofdmotief is de bidsprinkhaan ('wènèt'). Andere koppensnellersmotieven die vaak gebruikt worden zijn de kopjes van de zwarte konings- of palm-kaketoe (‘ufir’), de jaarvogel ('fofojir', herkenbaar aan de inkepingen op de snavel), de pelikaan ('tjênêpir'), en een S-vormig figuur ('wash '). <BR> <BR> <BR> [KL] naturel & wit & oranjerood<BR> [VO] zandlopervormige trom aan één zijde bespannen met het vel van een leguaan, dat door middel van een rotanband bevestigd is. Voorzien van een handvat<BR> [DE] reliefversiering