Pustaha

Wichelboek met formules, recepten en voorschriften die worden toegepast door de priester-genezer (datu, guru). De teksten in het wichelboek handelen over de kunst van het onderhouden van het leven (o.a. recepten van medicijnen), de kunst van het vernietigen van het leven en de kunst van waarzeggerij. Het wichelboek is door de datu zelf samengesteld en geschreven. Als religieuze specalist van de Batak, maakte zijn kennis van de goden en geesten, van zwarte en witte magie, van ziekten en geneeswijzen en van de gunstige en ongunstige dagen hem tot een centrale en invloedrijke figuur in de traditionele gemeenschap. Naast het dorpshoofd was hij de belangrijkste persoon van het dorp, die geraadpleegd werd bij vragen of problemen, die bemiddelde tussen voorouders en mensen en die optrad in geval van ziekte. Hij was ook de ceremoniemeester bij plechtigheden. Daarnaast bezat de priester-genezer een kracht om aan een vijandelijk dorp schade toe te brengen (Sibeth 1991:103, 126).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De teksten van een wichelboek zijn geschreven op een lange strook van boombast. Het bast werd in lange stroken van de boom getrokken, vervolgens glad gemaakt en met rijstwater bestreken. De stroken werden in de juiste afmetingen gesneden en harmonicagewijs gevouwen. De inkt is gemaakt van hars, dat vermengd met andere ingrediënten, boven een vuur werd verhit tot er zich een kleverige zwarte substantie vormde. De inkt werd met een pen van bamboe, hoorn of palmblad op het bast aangebracht (Sibeth 1991:103).

Pustaha

Wichelboek met formules, recepten en voorschriften die worden toegepast door de priester-genezer (datu, guru). De teksten in het wichelboek handelen over de kunst van het onderhouden van het leven (o.a. recepten van medicijnen), de kunst van het vernietigen van het leven en de kunst van waarzeggerij. Het wichelboek is door de datu zelf samengesteld en geschreven. Als religieuze specalist van de Batak, maakte zijn kennis van de goden en geesten, van zwarte en witte magie, van ziekten en geneeswijzen en van de gunstige en ongunstige dagen hem tot een centrale en invloedrijke figuur in de traditionele gemeenschap. Naast het dorpshoofd was hij de belangrijkste persoon van het dorp, die geraadpleegd werd bij vragen of problemen, die bemiddelde tussen voorouders en mensen en die optrad in geval van ziekte. Hij was ook de ceremoniemeester bij plechtigheden. Daarnaast bezat de priester-genezer een kracht om aan een vijandelijk dorp schade toe te brengen (Sibeth 1991:103, 126).<BR> <BR> Vervaardiging<BR> De teksten van een wichelboek zijn geschreven op een lange strook van boombast. Het bast werd in lange stroken van de boom getrokken, vervolgens glad gemaakt en met rijstwater bestreken. De stroken werden in de juiste afmetingen gesneden en harmonicagewijs gevouwen. De inkt is gemaakt van hars, dat vermengd met andere ingrediënten, boven een vuur werd verhit tot er zich een kleverige zwarte substantie vormde. De inkt werd met een pen van bamboe, hoorn of palmblad op het bast aangebracht (Sibeth 1991:103).