Ontwerp van een patroon voor een Surinaams-Creoolse hoofddoek

Een op bedrukt papier geschilderd patroon voor een hoofddoek, vervaardigd in Japan. De motieven van oude angisa's werden daar herdrukt. Op het papier staat: "New design, sketch no. CS 5029. Method of pressing for reproduction of design colours of this sketch: Tazuke & Co. LTD Osaka, Japan".<BR> Angisa's vormen onderdeel van de dracht van een kotomisi.<BR> De koto is een in Suriname ontstane klederdracht die werd bedacht door slavenhouders en hun vrouwen om hun slavinnen 'zedig' te kleden. De dracht bestaat uit een koto (rok), jaki (jak) en angisa (hoofddoek). Aan de dracht kon men aflezen tot welke godsdienst de slavenhouder behoorde. Hoewel vroeger dagelijkse kleding, veranderde de koto later in gelegenheidskleding. De koto en vooral de angisa spraken en spreken een geheime taal (Henar-Hewitt, 1987:35).<BR>

Ontwerp van een patroon voor een Surinaams-Creoolse hoofddoek

Een op bedrukt papier geschilderd patroon voor een hoofddoek, vervaardigd in Japan. De motieven van oude angisa's werden daar herdrukt. Op het papier staat: "New design, sketch no. CS 5029. Method of pressing for reproduction of design colours of this sketch: Tazuke & Co. LTD Osaka, Japan".<BR> Angisa's vormen onderdeel van de dracht van een kotomisi.<BR> De koto is een in Suriname ontstane klederdracht die werd bedacht door slavenhouders en hun vrouwen om hun slavinnen 'zedig' te kleden. De dracht bestaat uit een koto (rok), jaki (jak) en angisa (hoofddoek). Aan de dracht kon men aflezen tot welke godsdienst de slavenhouder behoorde. Hoewel vroeger dagelijkse kleding, veranderde de koto later in gelegenheidskleding. De koto en vooral de angisa spraken en spreken een geheime taal (Henar-Hewitt, 1987:35).<BR>